فرا رسیدن فصل سرما و خانه‌های سرد نیازمندان

با آمدن فصل سرما نگرانی‌ها از بحران انسانی در افغانستان افزایش یافته است. افراد نیازمند و کم درآمد می‌گویند، با وضعیت کنونی قادر به تامین مخارج خانواده نیستند و حالا که سرمای زمستان دروازه‌های آنهارا دق‌الباب کرده نمی‌دانند چگونه خود و خانواده‌هایشان را از موج سرمای زمستان نجات دهند.

چندی پیش نیز، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد هشدار داده بود که مسدود ماندن میلیاردها دالر سرمایه افغانستان، می‌تواند به یک رکود اقتصادی جدی و افزایش کم سابقه گرسنگی و فقر در سراسر کشور منجر شود.

با وضعیت بد اقتصادی در کشور، افراد نیازمند و کم در آمد قربانیان اصلی خواهد بود.

اشخاصی که هنوز از مشکل تامین مخارج خانواده بیرون نشده باید با چالش دیگری مقابله کند. سوخت زمستان و نجات خانواده از سرما.

امروز به سراغ افرادی رفتیم که غمشان غم نان بود و از سرمای زمستان پیش رو هراس داشتند. آنها از جامعه بین‌الملل و نهادهای کمک رسان می‌خواهند، که به داد شان رسیده و اجازه ندهند گرسنگی و سرما جان هزاران نفر را بگیرد.

افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، با این حال، قیمت مواد اولیه به طور روز افزون رو به افزایش است. دلیل آن هم روشن است. نبود کار و عدم برنامه ریزی درست اقتصادی از جانب حکومت.

در این میان با شیرعلی بی‌جا شده ولایت لغمان صحبت کردم، او با نا امیدی از آینده خود و خانواده اش می‌گوید. از کودکانی که شب‌ها مجبورند با شکم گرسنه بخوابند.

کارشناسان بر این باورند که، فقر در کشوری مثل افغانستان اجتناب ناپذیر است و تصادفی هم نیست، اما پیامدهای ناشی از آن فقط بعد اقتصادی ندارد، بلکه شروعی‌است برای ایجاد بحران‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی

به باور آگاهان ادامه این وضعیت می‌تواند پیامدهای خطرناکی را در پی داشته و زنگ خطری باشد برای جامعه.

با این‌حال حکومت هنوز قادر به گرفتن مشروعیت جهانی نشده است. مشروعیتی که می‌تواند در وازه های افغانستان را بروی کمک‌های جهانی باز کرده و تحولات اقتصادی را در پی داشته باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *