کابل – آغاز کمپاین سرتاسری واکسین پولیو در کشور

کمپاین سرتاسری واکسین پولیو امروز(دوشنبه ۱۷ عقرب) توسط وزارت صحت عامه افتتاح شد. این کمپاین به کمک سازمان صحی جهان و صندوق وجهی ملل متحد برای چهار روز در تمام افغانستان تطبیق می‌گردد تا تمام ۹٫۹ میلیون اطفال مورد هدف زیر سن پنج سال واکسین گردد.

با اینحال، سال گذشته ۵۶ واقعه مثبت این بیماری در کشور به ثبت رسیده بود و امسال تاهنوز تنها یک واقعه جدید پولیو در ولایت غزنی شناسایی شده است. با وجود وضعیت بحرانی در کشور، گذر زمان اما برای این کودکان دشوارتر از همیشه‌ است.

بر بنیاد آمارها سال گذشته ۳٫۴ میلیون کودک در سراسر کشور به دلیل جنگ و ناامنی‌ها از واکسین پولیو محروم شدند که در نتیجه، دستکم ۵۶ کودک مبتلا به بیماری فلج اطفال در کشور شناسایی شدند. اما در سال جاری میلادی تنها یک واقعه مثبت این مرض مهلک در ولایت غزنی ولسوالی اندر تشخیص داده شده است. از نگاه عالمان دین نیز، پیشگیری امراض، از امور پسندیده در شریعت بوده و وقایه قبل از معالجه بارها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در آیات و روایات ذکر شده است.

بیماری پولیو یا فلج اطفال در اکثر کشورهای جهان محو شده است، اما افغانستان و پاکستان هنوز هم با این معضل درگیر اند. بنابرگزارش‌ها، کشور پاکستان نیز درسال جاری میلادی، یک واقعه تازه این بیماری را شناسایی کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *