پاکستان – برگزاری نشست ترویکا با حضور نماینده افغانستان

نشست ترویکا امروز و با حضور کشورهای مهم منطقه و جهان در اسلام آباد برگزار شد. گفته شده در این نشست؛ توماس وست به نمایندگی از امریکا در شرکت کرده.

وزیر خارجه پاکستان در آغاز این نشست نیز گفت، جامعه جهانی باید به افغانستان کمک کند در غیر آن این کشور با بحران انسانی روبرو خواهد شد.

شاه محمود قریشی همچنان گفت، طالبان خواهان بر قراری روابط با جهان است و جامعه جهانی باید از خود نرمش نشان داده و حکومت افغانستان را به رسمیت بشناسد.

دیروز در هند نیز مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه از وضعیت موجود در افغانستان نگرانی کردند. نگرانی از بحران انسانی و جان گرفتن دوباره تروریزم به ویژه انتقال جنگجویان گروه داعش به افغانستان.

هرچند حکومت این ادعا را رد می کند اما مشاور امنیت ملی ایران می گوید اسناد و شواهد کافی در این مورد وجود دارد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در اینجا گفت، تنها راه نجات افغانستان از وضعیت کنونی تشکیل دولت فراگیر است.

علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

“همه می‌دانیم که افغانستان کشور متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون است و تنها در پرتو مشارکت همه‌ اقوام، مذاهب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی این کشور می‌توان امیدوار به عبور این کشور از شرایط بحرانی بود و حذف یا نادیده گرفتن هریک از این اعضا به ‌منزله‌ی ورود مجدد افغانستان به شرایطی مبهم و ناپایدار است. “

شرکت کنندگان این نشست در اعلامیه پایانی بر تشکیل دولت فراگیر، تلاش و همکاری مشترک در مبارزه با افراط گرایی و تهدیدات فزاینده تروریزم و مواد مخدر تاکید کردند.

آجیت دووال؛ مشاور امنیت ملی هند

“ما تحولات را در این کشور کاملا زیر نظر داریم، زیر این تحولات پیامد‌های مهمی نه تنها برای مردم افغانستان دارند، بل برای کشور های همسایه و منطقه نیز دارد. اکنون زمان رایزنی، هماهنگی و همکاری میان ما و کشورهای منطقه است.”

پس از روی کار آمدن حکومت جدید، کشورهای منطقه چندین نشست را در مورد افغانستان برگزار کردند.

هرچند در برخی این نشست ها، نماینده حکومت حضور نداشت اما ذبیح الله مجاهد، دیروز گفت، حکومت از برگزاری چنین نشست ها استقبال می کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *