پایان اولین دور واکسیناسیون پولیو در ۱۵ ولایت کشور

کارزار واکسیناسیون پولیو که از روز دوشنبه هفته جاری آغازشده‌ بود، دیروز به پایان رسید. مسئولین می‌گویند، این کارزار در ۱۵ ولایت کشور صورت گرفته و قرار است به زودی در ۱۹ ولایت دیگر نیز آغاز گردد.

از سویی هم گفته شده، هیچ مانع امنیتی فراروی این روند وجود نداشته و نزدیک به ۱۰ میلیون کودک به صورت کامل واکسین را دریافت خواهند کرد.

با اینحال، بیماری پولیو یا فلج کودکان از بیماری‌های لاعلاج بوده که بدون واکسین وقایه‌ ندارد. پولیو یا فلج کودکان؛ سونامی خاموشی که تاهنوز در متن جامعه افغانستان جریان دارد و کودکان افغان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

با اینحال، وزارت صحت عامه برای مقابله با این بیماری، روز دوشنبه هفته جاری کارزار سرتاسری واکسین پولیو را آغاز کرد و این کارزار پس از چهار روز، روز گذشته به پایان رسید.

مسئولین مرکز پولیو می‌گوید، این کارزار در گام اول در ۱۵ ولایت کشور صورت گرفته و کودکان در این ولایات، واکسین دریافت کرده‌اند.

به گفته مسئولان، این روند به زودی در۱۹ ولایت دیگر نیز آغاز خواهد شد و طی آن کودکان زیر پنج سال واکسین پولیو و کودکان ۵ تا ۶ ماهه نیز ویتامین ای دریافت خواهند کرد.

با اینحال، پرسشی که مطرح است اینکه، این روند تا به چه اندازه برای کودکان حیاتی بوده؟ و آیا در وضعیت کنونی تمامی کودکان در سراسر کشور، امکان دست‌یابی به آن را دارند؟

بیماری پولیو یا فلج کودکان در اکثر کشورهای جهان محو شده است، اما افغانستان و پاکستان هنوز هم با این معضل درگیراند. بنابر گزارش‌ها، سال گذشته ۵۶ واقعه مثبت این بیماری در کشور به ثبت رسیده بود و امسال تاهنوز تنها یک واقعه جدید پولیو در ولایت غزنی شناسایی شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *