کابل – بازار گرم لیلامی فروشی زیر سایه جیب خالی پایتخت‌نشینان

هم زمان با فصل سرما، بازار کهنه لیلامی فروشی در پایتخت گرم است. شماری از پایتخت نشینان با انتقاد از افزایش فقر و بی‌کاری می گویند، توان تهیه مواد خوراکی را ندارند چه برسد به خرید لباس‌های جدید زمستانی.

در همین حال، دیدبان حقوق بشر از کشورهای جهان و نهادهای مالی بین المللی خواسته برای جلوگیری از قحطی گسترده در افغانستان، تحریم‌های مالی علیه این کشور را تعدیل کنند.

این روزها بازار کهنه لیلامی در کابل گرم است.

باشندگان پایتخت هم می گویند، توان خرید لباس‌های جدید را ندارند و برای تهیه لباس‌های زمستانی به بازارهای لیلامی فروشی روی آوردند.

لیلامی فروشان می‌گویند، بازار امسال به گرمی سال گذشته نیست. با این حال، درد فروشنده و خریدار این روزها درد مشترک است. جیب خالی و بی پولی. با این وضعیت اگر نظام اقتصادی کشور احیا نشود و بحران اقتصادی ادامه یابد، نه تنها جیب‌های مردم، بلکه دسترخوان آنها نیز خالی خواهد شد. 

برعکس بازار لیلامی فروشی‌ها، مارکیت های لباس اما در ماه های اخیر رونق ندارد. هرچند لباس‌های دلگرم کننده اینجا به چشم می خورد، ولی جیب خالی مردم شوق و ذوق زندگی را از آنها گرفته.

در وضعیت کنونی که از کار و بار خبری نیست. بسیاری خانواده ها در تلاش سیرکردن شکم اعضای خانواده‌اند تا تهیه لباس‌های جدید و مُد روز.

به تازگی دیدبان حقوق بشر از کشورهای جهان و نهادهای مالی بین‌المللی خواسته، برای جلوگیری از قحطی گسترده در افغانستان، هر چه سریع‌تر محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه آن کشور را بررسی و تعدیل کنند.

با این همه چه جیب مردم خالی باشد چه پُر؛ فصل سرما از راه می رسد. فصلی که به خودی خود، دشواری های را برای مردم افغانستان به همراه خواهد داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *