نگرانی سازمان ملل از وضعیت کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

سازمان صحی جهان اعلام کرد، که سه میلیون کودک در افغانستان با سوی تغذیه حاد مواجه‌‎اند که از این میان یک میلیون آن تا پایان امسال با خطر مرگ روبرو هستند.

در کابل هم برخی از داکتران می‌گویند، شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در حال افزایش است. رئیس شفاخانه اتاترک اما از سازمان صحی جهان می خواهد، وضعیت کودکان در افغانستان را جدی بگیرد و در شرایط کنونی این کشور را تنها نگذارد.

علی شاه هشت ماهه، چندی است به سوی تغذیه مبتلا شده. خانواده‌اش به تازگی او را برای درمان از قندهار به شفاخانه اتاترک در کابل آورده.

هرچند شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در شفاخانه اتاترک به ۵  نفر می‌رسد اما به گفته داکتران، شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه رو به افزایش است.

براساس آمارهای سازمان صحی جهان حدود سه میلیون کودک در افغانستان با سود تغذیه حاد مواجه اند که از این میان یک میلیون آن با خطر مرگ روبرو اند، مسولان در شفاخانه اتاترک اما می گویند وضعیت نورمال است.

در شفاخانه اتاترک به صورت میانگین روزانه ۲۰۰ مریض مراجعه می‌کند که نزد شماری آنها علایم سوء تغذیه دیده می شود. داکتران هم می‌گویند، شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه رو به افزایش است.

در همین حال مسولان شفاخانه اتاترک اعلام کردند، که هرچند تاکنون در بخش سوء تغذیه در این شفاخانه مشکلی نیست، اما سازمان صحی جهان نباید افغانستان را در وضعیت کنونی تنها بگذارد.

سوء تغدیه در میان کودکان علایم مختلف دارد. یکی از علایم آن فقر و گرسنگی است که در ماه های اخیر رو به افزایش است.

به تازگی برنامه انکشاف سازمان ملل متحد گفته، از میان جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان ۹۷ درصد در خطر فقر شدید و قحطی قرار دارد. هشداری که اگر جدی گرفته نشود و کمک های بشردوستانه سازمان بدون قید و شرط به کشور نرسد، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که دو هفته پیش سازمان غذای جهان گفته بود، بیش از ۲۲ میلیون نفر از جمله حدود ۱۴ میلیون کودک در زمستان امسال با بحران غذایی روبرو هستند. حکومت اما برای جلوگیری از این فاجعه طرح کار در بدل گندم را روی دست گرفته.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *