نگرانی سازمان ملل از گسترش نفوذ داعش در افغانستان

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌گوید، حکومت کابل نتوانسته جلو داعش را بگیرد و در حال حاضر به نظر می‌رسد این گروه در ۳۴ ولایت افغانستان نفوذ کرده است. او تنها راه برون رفت از این بحران را عملی شدن خواسته‌های جهانی توسط حکومت و به رسمیت شناختن آنها در جامعه بین‌المللی دانست.

این در حالی است که شماری از آگاهان نیز می‌گویند راه برون رفت از مشکلات کنونی تشکیل حکومت همه شمول در کشور است.

روز گذشته، دو انفجار در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت در غرب کابل. انفجارهای که غیرنظامیان را هدف قرار داده و کشته و زخمی کردند. رویدادهای که اغلبا گروه داعش آنهارا به عهده می‌گیرد.  

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز روز گذشته در نشست شورای امنیت گفت: طالبان قادر به کنترل داعش نیست و این گروه در سراسر افغانستان نفوذ کرده است.

” طالبان نتوانسته جلوی رشد “شاخه خراسان داعش” را بگیرد. داعش که زمانی به چند ولایت و پایتخت محدود می شد، اکنون به نظر می‌رسد که در تقریبا همه ولایت‌ها حضور داشته و بیش از پیش فعال باشد”.

خانم لاینز می‌گوید، تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی این است که حکومت کابل با مخالفان سیاسی‌اش وارد گفتگو شده و زمینه‌های مشروعیت جهانی را با حفظ حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان و حکومت فراگیر تامین کند.

آگاهان نیز با نگرانی از وخیم شدن اوضاع در کشور می‌گویند، حکومت در مبارزه با داعش ناکام بوده و کارشیوه‌ی موثری را در این زمینه روی دست نگرفته است.

به باور آنها گروههای تروریستی با افزایش نا امنی‌ها  پیام مشخصی دارند. حضور پر رنگ شان در افغانستان و ناتوانی حکومت کابل

این درحالی است که حکومت مدعی‌است امنیت بهتر شده و آنها شماری زیادی از نیروهای داعش را دستگیر کرده‌اند.

با این‌حال کرسی افغانستان هنوز در سازمان ملل در اختیار حکومت پیشین است.

روز گذشته غلام محمد اسحاق زی که هنوز کرسی افغانستان در سازمان ملل را در اختیار دارد در نشست شورای امنیت گفت: افغانستان “با بحرانی که ابعاد تاریخی دارد روبروست.” او گفت: “اقتصاد درحال فروپاشی، ناامنی شدید غذایی و فقدان امنیت، حقوق ابتدایی و آزادی، حیات و کرامت انسانی میلیون ها افغان را تهدید می کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *