هشدار یونیسف از عدم دسترسی میلیون‌ها کودک به غذای کافی در افغانستان

امروز شنبه ۲۰ نوامبر، مصادف است با روز جهانی کودک. با آنکه بسیاری از کشورهای جهان از این روز به گونه پر شور تجلیل می‌کنند، اما در افغانستان از تجلیل این روز خبری نیست.

 یونیسف اعلام کرده، روز جهانی کودک را در افغانستان تجلیل نمی‌کند. به گفته این اداره، بیش از یک میلیون کودک افغان در معرض خطر سوء تغذیه شدید قرار دارند و اگر به آنان رسیدگی نشود، بسیاری از کودکان افغان جان خواهند داد.

درهمین حال کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته، وقوع بحران انسانی در افغانستان نزدیک است.

از روز کودک همه‎ ساله در سراسر جهان تجلیل می‌شود، اما در افغانستان درحال بحران، از تجلیل این روز خبری نیست.

بتازگی یونیسف اعلام کرده، برای همبستگی با کودکان افغان که بار بحران بشری را تحمل می‌کنند، امسال یونیسف روز جهانی کودک را در افغانستان تجلیل نمی‌کند. این نهاد حمایت از کودکان گفته، بحران بشری حتی کودکان افغان را نیز متضرر ساخته و بیش از یک میلیون کودک افغان در معرض خطر سوء تغذیه حاد روبرواند و اگر به افغانستان کمک نشود، این کودکان از اثر سوء تغذیه شدید جان خواهند داد.

همزمان با این، رئیس دفتر برنامه جهانی غذا درافغانستان گفته، ۲۳ میلیون افغان حتی در یک شبانه روز به یک بشقاب غذای کافی دسترسی ندارند.

ماری الن مک گرووارتی؛ رئیس دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان در اینباره می‌گوید:

“سال ۲۰۲۱ یکی از سال‌های پر مصیبت در افغانستان بوده. خشکسالی در ۳۰ سال گذشته نظیر نداشته. جنگ پیش از ماه اگست ۶۰۰ هزار تن را بی‌جا کرده و بعد از ماه اگست، افغانستان با سقوط اقتصادی رو‌به‌رو بوده است. در نتیجه این بحران، ۲۳ میلیون نفر در سراسر کشور قادر به دسترسی به یک بشقاب غذا در یک شبانه روز نیستند.”

یونیسف در ادامه گفته، هرچند برای کمک به کودکان در افغانستان تلاش می‌کند، اما هشدار می‌دهد که با فرا رسیدن زمستان فاجعه در راه است. همزمان با این، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان نیز گفته، وقوع بحران انسانی در افغانستان نزدیک است.

پیتر ماوریر؛ رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان نیز می‌گوید:

“مشکل عمده در افغانستان گرسنگی نیست. مشکل اساسی نبود پول است که از آن برای پرداخت معاش کارمندان استفاده شود تا خدمات مانند گذشته به مردم عرضه شود.

این درحالیست که پیش از این، دیبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز از احتمال بروز فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *