افزایش تنش‌ها میان امریکا و روسیه بر سر مسأله اوکراین

نیویارک تایمز به نقل از نهاد‌های امنیتی امریکا و اروپا گزارش داده، که حمله روسیه بر اوکراین نزدیک است.

براساس این گزارش، امریکا به متحدانش درباره حمله روسیه به اوکراین هشدار داده و گفته، که برای مهار این حمله در قسمت کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین با امریکا همکاری کند.

این درحالی است که اوکراین چند روز پیش، از حضور ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه در نزدیکی مرزش خبر داده بود. از سوی‌هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امریکا و متحدانش را متهم کرد که با استفاده از بحران مهاجرت  در مرز بلاروس و پولند درپی خلق  تنش های جدید در منطقه است.

نهاد های امنیتی امریکا از هم پیمانانش خواسته که برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین در کنار امریکا کمک نظامی و مالی به اوکراین بفرستند.

جان ساکی سخنگوی قصر سفید روز گذشته در نشست خبری تحرکات روسیه علیه اوکراین را نگران کننده خواند.

جان ساکی؛ سخنگوی کاخ سفید:

“موضوع خصمانه روسیه نسبت به اوکراین نگران کننده است ما از روسیه می‌خواهیم سطح تنش‌ها را کاهش دهد. واشنگتن درباره این موضوع با متحدان اروپایی خود در مورد واکراین در هفته‌های گذشته مفصل گفتگو کرده اند. “

درهمین حال آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان و ینس استولتنبرگ در دیدار که در آلمان داشتند درمورد تنش میان روسیه و اوکراین بحث کردند.

دبیرکل ناتو می گوید این سازمان تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را زیر نظر دارد.

ینس ستولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو:

“ناتو حضور غیرعادی نظامی روسیه در مرز اوکراین را عمیقا زیر نظر دارد. ضرور است که روسیه در مورد افزایش نظامیانش در این منطقه مرزی وضاحت داده و تنش ها را هم کاهش دهد. “

اما درمقابل روسیه، امریکا متحدانش را در خلق تنش‌های جدید در منطقه متهم می کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی در مسکو گفت غرب ومتحدانش با استفاده از بحران مهاجرت بر بلاروس فشار وارد می کند.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه:

“نمی‌توان نادیده گرفت که کشورهای غربی از بحران مهاجرین درمرز میان بلاروس و پولند به عنوان بهانه‌ای جدید به هدف تنش در منطقه نزدیک به ما استفاده می‌کنند. آنها به حل بحران توجه  ندارند ئ تلاش می‌کنند که فشارهای بیشتری بر بلاروس وارد کنند. “

با اینحال اوکراین و بلاروس درحال حاضر دوکشوری است که کشورهای بزرگ جهان با استفاده از آنها به رقابت پرداخته است. حال دیده شود که این رقابت به کجا می انجامد!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *