صد روزگی حکومت کنونی در افغانستان

۹۹ روز از سقوط حکومت پیشین در افغانستان گذشت و فردا(سه شنبه ۲ قوس) هم صد روزگی حکومت جدید در افغانستان است. پس از صد روز، هنوز هیچ کشوری حکومت فعلی را به رسمیت نشناخته و تنها شماری از کشورها از تعامل با حکومت جدید در افغانستان سخن زده‌اند. آگاهان نیز می‌گویند، تاکید کشور‌ها بر تعامل، چراغ سبز برای به رسمیت شناختن حکومت جدید نیست.

از سویی ‌هم، شهروندان تاکید دارند که با حاکمیت تازه در افغانستان وضعیت کار و بار از رونق افتاده و مسوولان حکومتی به وعده‌های خود آنچنان که باید عمل نکرده اند.

لحظه فرار اشرف غنی از کشور

۹۹ روز قبل در چنین روزی، حکومت پیشین سقوط کرد و اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری وقت نیز فرار. کابل و ۳۳ ولایت دیگر رسما تحت حاکمیت جدید درآمد. مسوولان حکومت از آوان ورود وعده تامین امنیت، بهبود وضعیت اقتصادی و رونق کار و بار را دادند.

اما حالا پس از ۱۰۰ روز، از تحقق این وعده‌ها خبری نیست. بتازگی یک عضو اداره غذا و زراعت ملل متحد نیز پس از هشدار‌های جهانی در سفر به هرات در صفحه توییتر خود نوشته که وضعیت دهاقین در افغانستان فاجعه بار است.

در بُعد خارجی نیز دراین مدت حکومت ضعیف عمل کرده، هنوز در کنار به رسمیت نشناخته نشدن، میلیون‌ها دالر پول افغانستان مسدود است و برخی از کشور‌ها بر طبل تحریم‌ها می‌کوبند.

بلند بودن نرخ‌ها در بازارها، بیکاری و پرداخت نشدن معاشات کارمندان از جمله نگرانی جدی شهروندان در صدمین روز حکومت جدید است. مساله‌ای که باعث شده هزاران نفر راه مهاجرت را در پیش بگیرند و حکومت نیز راه حلی برای مهار آن در دست ندارد.

هم‌زمان با این، گزارش‌هایی نیز نشر شده که نماینگر سوء استفاده از پناهجویان است. نخست وزیر پولند گفته، بلاروس تلاش دارد از بحران افغانستان به نفع خود استفاده کند.

ماتئوش موراویه‌تسکی؛ نخست‌وزیر پولند:

در مورد ارتباطات دیپلوماتیک و رسمی بلاروس و روسیه با افغانستان و ازبکستان می‌دانیم، بلاروس از بحران ایجاد شده در نتیجه خروج غیرمنظم کشورهای غربی از افغانستان استفاده می‌کند و در حال حاضر اتحادیه اروپا با یک سناریوی دشوار روبه‌رو است.”

با این وضعیت شماری از کشور‌ها از تعامل با حاکمیت تازه در افغانستان سخن زده اند. بخصوص انگلیس و پاکستان. اما آگاهان می‌گویند این تعامل چراغ سبز برای به رسمیت شناختن حکومت نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *