روی کارآمدن حکومت غیرنظامی در سودان پس از اعتراضات مردمی در این کشور

پس از نزدیک به یک ماه ناآرامی‌ها در سودان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور براساس توافقی با نظامیان سودان به رهبری عبدالفتاح برهان و رهبران سیاسی دوباره به قدرت برگشت.

حمدوک پس از آنکه کار خود را دوباره به حیث نخست‌وزیر سودان آغاز کرد از مردم خواست که آرامش‌شان را حفظ و از خون‌ریزی جلوگیری کنند.

نخست‌وزیر سودان گفته، براساس این توافق نامه، بحران سیاسی در این کشور حل شده و تلاش می‌کند زمینه پیشرفت سودان را مساعد سازد. مخالفان سیاسی عبدالله حمدوک نیز گفته‌اند، برسر یک دوره انتقالی واقعی با نخست‌وزیر سودان به توافق رسیده‌اند.

پایان کودتا در سودان؛ عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان دوباره به قدرت برگشت. حدود یک ماه پیش عبدالفتاح برهان جنرال نظامی و رییس شورای حاکمیت سودان با کودتای نظامی حکومت حمدوک را سرنگون کرد.

پس از آن، سودان بخصوص خارطوم پایتخت این کشور، شاهد اعتراضات وسیع مردمی درمخالفت با کودتاگران و برگشت دوباره حمدوک به قدرت بود.

حالا رهبران سیاسی سودان، عبدالله حمدوک و عبدالفتاح برهان به توافقی دست یافتند که براساس آن، زمینه برگشت دوباره عبدالله حمدوک، به‌حیث نخست‌وزیر سودان به قدرت فراهم شد. حمدوک در نخستین سخنانش از مردم سودان خواست که از خون‌ریزی جلوگیری کنند.

عبدالله حمدوک؛ نخست‌وزیر سودان:

“امضای این توافق‌نامه به هدف حفظ خون سودانی‌ها و حفظ دست آوردهای دو سال گذشته است.  با رهبر نظامیان برسر برگزاری انتخابات به توافق رسیدیم و بحران سیاسی حل شده است.”

از جانبی هم، در زمان کودتا، شماری زیادی از مقام‌های حکومت و نظامیان  پیشین در بند خانگی قرار گرفته بودند، اما حالا مطابق این توافقنامه آزاد خواهند شد.

با این حال، عبدالله حمدوک می‌گوید، دولت انتقالی برای ایجاد یک حکومت دموکراتیک در آینده کار می‌کند.

عبدالله حمدوک؛ نخست‌وزیر سودان

“هدف اصلی دولت بعدی این است که یک دولت تکنوکرات مستقل شکل بگیرد تا زمینه گذار را به یک حکومت دموکراتیک فراهم کند. ایجاد اعتماد بین احزاب سودانی نیازمند شفافیت، جدیت و گشاده رویی است.”

عبدالفتاح برهان، رهبرکودتا گران نیز اعلام کرد، با حمدوک برسر یک حکومت انتقالی به توافق رسیده است. توافقی که به گفته رهبران سیاسی و نخست‌وزیر سودان، سازمان ملل و برخی کشورهای دیگر در آن نقش عمده داشتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *