افغانستان محور بحث نشست نماینده‌های اتحادیه اروپا و ۵ کشور آسیای میانه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، تحول و پیشرفت پس از حاکمیت تازه در افغانستان این را می‌طلبد که برای امنیت آسیای میانه پالیسی و عملکرد تازه روی دست گرفته شود.

جوزف بورل، این سخنان را در نشست وزرای خارجه پنج کشور آسیای میانه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان بیان کرد. در این نشست همچنین، هیئت اتحادیه اروپا با وزرای خارجه پنج کشور آسیای میانه، دربارۀ وضعیت افغانستان پس از حاکمیت جدید و امنیت منطقه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

براساس گزارشها، این نشست پشت در‌های بسته؛ بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

دیروز دوشنبه پایتخت تاجیکستان میزبان بود، میزبان نشستی که در آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و چهار کشور آسیای میانه به شمول خود تاجیکستان در این نشست اشتراک داشتند.

محور این نشست نیز، افغانستان و تحولات اخیر درپی سقوط حکومت پیشین و حاکمیت تازه خوانده شده است.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست گفته، تحول و پیشرفت پس از حاکمیت تازه در افغانستان این را می‌طلبد که برای امنیت آسیای میانه، پالیسی و عملکرد تازه روی دست گرفته شود.

در پایان این نشست اعلامیه‌ای مشترک منتشر شد. در اعلامیه آمده که اشتراک کنندگان متعهد شدند که اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه همکاری شان را در مبارزه با تروریزم، جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان و قاچاق پناهجویان گسترش دهند. بخشی از اعلامیه هم نگرانی کشور‌های منطقه درپی تحولات اخیر بود. آنها تاکید کردند، این مهم است که اجازه داده نشود از افغانستان برای حملات تروریستی و همچنان منبع گسترش تروریزم استفاده شود.

اشتراک کنندگان در این اعلامیه همچنان خواهان ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان شده اند.

هم‌زمان با این، معاون شورای امنیت ملی روسیه نیز گفته که وضعیت افغانستان به گونه‌ای است که هیچ نشانۀ خوشی در آن دیده نمی‌شود. او هشدار داده که شاید گروه‌های مسلح از افغانستان وارد آسیای میانه و از طریق مرزهای روسیه و قزاقستان وارد کشورشان شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *