انتقاد چین از مسدود سازی دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا

وزارت خارجه چین می‌گوید، مردم افغانستان با وضعیت بد اقتصادی روبه‌رو هستند و مسدودسازی دارایی‌های این کشور مجازات دست جمعی مردم افغانستان است.

 ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، جهان باید برای بهبود وضعیت معیشت مردم افغانستان به گونه فوری دست یاری بدهد. هم‌زمان با این، ایالات متحده امریکا چهار رهبر شاخه خراسان داعش را در افغانستان به دلیل رهبری و پشتیبانی مالی از این گروه، به عنوان تروریستان بین‌المللی معرفی کرده و نام آنان را در فهرست سیاه اضافه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه این کشور در یک نشست خبری گفته: “تحریم‌های یک‌جانبه، به‌ویژه دارایی‌های مسدود شده افغانستان در خارج از کشور، مجازات دسته‌جمعی همه افغان‌ها است. نباید از دارایی‌های افغانستان استفاده ابزاری شود و این پول‌ها باید به مالکان اصلی آن برگردانده شود.”

پیش از چین، روسیه نیز گفته بود که با توجه به شرایط حساس اقتصادی در افغانستان، ذخایر ارزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده است، آزاد شود. وزارت مالیه امریکا پس از سقوط حکومت پیشین در افغانستان، اعلام کرد که حدود ۱۰ میلیارد دالر مربوط به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.

با این همه و با توجه به خواست‌های مکرر حکومت جدید در افغانستان، جانب امریکا اما تاکنون به این خواست‌ها توجه نکرده است.

اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا به رسانه‌ها گفته، ایالات متحده از هر ابزاری که در اختیار دارد، برای شکست هراس افگنی استفاده خواهد کرد. اشاره او به تهدیدات تازه داعش در افغانستان است.

ند پرایس؛ گفته است: “ما متعهد هستیم که از تمام ابزارهای ضد هراس افگنی خود برای مبارزه با داعش استفاده کنیم و اطمینان حاصل کنیم که افغانستان بار دیگر به پناهگاه هراس افگنی بین‌المللی تبدیل نمی‌شود. این نام‌‌ها هراس افگنان را افشا و منزوی می‌کند و از بهره‌برداری از نظام مالی ایالات متحده جلوگیری می‌کند و در اجرای فعالیت‌های مرتبط با قانون کمک می‌کند.”

هم‌زمان با این؛ این کشور بر شماری از اعضای داعش شاخه خراسان تحریم‌های را نیز وضع کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *