آغاز گفتگوها میان کابل و واشنگتن تا یک هفته دیگر

خبرگزاری فرانس پرس از آغاز گفتگوها میان کابل و واشنگتن در هفته آینده خبر داد. همزمان با این، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تایید این خبر گفته است، که آنان آماده‌اند تا بگونۀ عملی با حکومت تازه در افغانستان درباره آنچه که منافع ملی آنان در این کشور نهفته است، گفتگو کنند.

حکومت افغانستان نیز از آغاز این گفتگو‌ها استقبال کرده و گفته، روی سه مورد مهم از جمله عملی سازی تعهدات دوحه بحث خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که از جانب آنان توماس وست نمایندۀ ویژه این کشور برای افغانستان هفته آینده برای دو هفته به دوحه خواهد رفت. او همچنین افزوده، که این دور مذاکرات بخاطر اهمیت آن، مقداری طولانی خواهد بود.

ند پرایس؛ سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا:

‌” من تأیید می‌کنم که هفتۀ آینده توماس وست، نمایندۀ ویژه برای افغانستان به هدف گفتگو با سران طالبان برای دو هفته به دوحه می‌رود. دربارۀ منافع ملی مهم ما در افغانستان گفتگو می‌کنند. این شامل مبارزه با تروریزم، خروج مصون اتباع ایالات متحده و افغانانی که ما در برابر شان تعهد داریم، کمک‌های بشردوستانه و وضعیت اقتصادی می‌باشد. این اولویت گفتگو با آنان خواهد بود. “

اما چیزی که امریکا منافع ملی‌اش عنوان می‌کند این است که اطمینان حاصل کند افغانستان دیگر هیچگاهی به پناهگاه امن برای تروریستان مبدل نشود.

هم‌زمان با این مقام‌های حکومت، آغاز مذاکرات را سودمند می‌دانند و می‌گویند در این دور گفتگو‌ها روی سه مورد مهم صحبت خواهد شد.

یکی از اهداف دیگر آقای وست در این سفر ایجاد راهکار با متحدان و شرکای امریکا خوانده شده تا بتوانند جلو بحران بشری را در افغانستان بگیرند. اما او در پاسخ به پرسشی گفته هنوز هیچ گزینه‌یی برای به رسمیت شناختن حکومت جدید در افغانستان روی دست نیست.

از سوی‌هم مقام‌های امریکایی در واکنش به هشدار ملل متحد مبنی بر فروپاشی نظام بانکی افغانستان گفته است که ایالات متحده به دنبال گزینه‌هایی برای ترزیق پول نقد در سیستم بانکی افغانستان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *