قریشی: جهان را متقاعد ساخته‌ایم که تعامل با حکومت افغانستان به نفع همه است

بیش از سه ماه ونیم از روی کار آمدن حکومت تازه در افغانستان می‌گذرد.

در این مدت هیچ کشوری حاضر نشده تا حکومت نوپای افغانستان را به‌رسمیت بشناسد. ولی بحث تعامل با حکومت تازه، این روزها داغ‌تر از گذشته شده.

در این‌جا لاهور پاکستان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور می‌گوید، تلاش‌های اسلام‌آباد سبب شده تا جهان متقاعد شود که تعامل با حکومت فعلی افغانستان به نفع همه است.

شاه محمود قریشی گفت: “در پی گسترش تلاش‌های دیپلماتیک اسلام‌آباد، جامعه بین‌المللی متقاعد شده است که تعامل با افغانستان به نفع همه است.

قریشی به نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی که قرار است تا دو هفته دیگر با میزبانی پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شود نیز اشاره کرد و گفت، در کنار وزیران خارجه کشورهای اسلامی، از نهاد‌های بین‌المللی و نمایندگان ویژه‌کشورهای مختلف جهان به ویژه امریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه با اشاره به بحران فزاینده بشری در افغانستان، خواستار تلاش‌های تازه به هدف جلوگیری از بحران بشری در افغانستان شد. به گفته قریشی، بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند دوباره راه را به منازعه هموار کند و باعث سرازیرشدن سیلی از پناهجویان شود.

با اینهمه، وزیر خارجه پاکستان گفته، با همکاری چین، ساختاری را ایجاد می‌کنند که شش کشور همسایه افغانستان در مورد فرصت‌های پس از احیای صلح در افغانستان گفتگو کنند.

این اظهارات درحالی صورت که پیشتر امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه نیز گفته بود، شماری از کشورهای اروپایی تصمیم دارند تا نمایند‌گی مشترک دیپلماتیک را در افغانستان بازگشایی کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *