از تلاش‌ها تا نگرانی‌های کشورهای جهان درباره افغانستان

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از بحران بشری در افغانستان، قطر و ترکیه متعهد به ادامه کمک‌های بشری و اقتصادی با افغانستان شدند. وزیران خارجه دو کشور همچنین گفتند که ترکیه و قطر برای مدیریت میدان هوایی کابل به‌گونه مشترک باهم کار می‌کنند.

این دو کشور در یک نشست مشترک ‌خبری تعهد کردند که به کمک‌های بشری شان به افغانستان ادامه می‌دهند. همزمان با این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در دیدار با هم در دهلی‌نو درباره وضعیت افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی؛ وزیر خارجه قطر:

“ما روی این مسئله گفت‌وگو کردیم که هماهنگی چگونه برای کمک با افغان‌ها بیشتر شود و در این مورد هم گفت‌وگو صورت گرفت که چگونه با جامعه جهانی در مورد وضعیت افغانستان همکاری کرده می‌توانیم. قطر و ترکیه به صورت دوامدار با حکومت فعلی افغانستان کار می‌کنند تا در مورد میدان هوایی کابل به یک توافق برسند و این میدان هوایی دوباره فعالیت‌عادی‌اش را از سر گیرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید، کشورش برای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان کار می‌کند و جامعه جهانی نیز باید مسایل سیاسی را از کمک‌های بشری جدا سازند.

مولود چاووش اوغلو؛ وزیر خارجه ترکیه:

“مردم افغانستان به کمک‌های جدی بشری نیاز دارند. جامعه جهانی نیاز دارد تا انگیزه‌های سیاسی را کنار گذاشته و به مردم افغانستان کمک‌رسانی کند. اقدام‌های قطر و ترکیه در این بخش باید برای سایرین یک مثال باشد.

ترکیه و قطر درحالی بر ادامه کمک‌های بشری و مدیریت میدان هوایی کابل تاکید کرده‌اند که روسیه و هند اما از وضعیت فعلی افغانستان ابراز نگرانی‌کرده‌اند.

ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در دیدار در دهلی‌نو، بر ادامه اولویت تشکیل یک دولت واقعا فراگیر، مبارزه با تروریزم و قاچاق موادمخدر، ارائه کمک‌های بشردوستانه و حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها در افغانستان تاکید کرده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *