افزایش بی‌سابقه نرخ دالر در برابر پول افغانی

همزمان با افزایش بحران بشری در کشور، نرخ دالر بگونه بی‌پیشینه در برابر ارزش افغانی افزایش یافته است. نرخ دالر امروز به ۱۰۴ افغانی رسید و مسئولین سرای شهزاده این افزایش را در تاریخ نقدینگی افغانستان بی سابقه خواندند.

با اینحال، مقام‌های کابل از تلاش‌های حکومت برای حل این معضل خبر داده و گزارش‌ها درمورد قاچاق دالر به خارج از کشور را رد کردند.

سرای شهزاده کابل جایی که بزرگترین مرکز تبادلات پولی در افغانستان به شمار می رود این روزها نوسانات چشمگیر در نرخ دالر و توجهات را به این سرای چندین برابر بیشتر از گذشته کرده است.

نرخ دالر امروز به ۱۰۴ افغانی رسید و مسئولین سرای شهزاده این افزایش چشمگیر را در بازارهای افغانستان، بی سابقه خواندند.

به باور آگاهان اقتصادی کاهش واردات و صادرات، قطع کمک‌های جهانی به کشور و کمبود ارز دالر در افغانستان از مهمترین عوامل در افزایش قیمت دالر در برابر ارزش افغانی است مساله‌ای که به عقیده آنان تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور گذشته است.

از سویی هم شماری از روانشناسان به آسیب‌های روانی رکود نقدینگی کشور نیز اشاره داشته و از پیامدهای منفی آن ابزار نگرانی کردند.

شماری از فروشندگان مواد غذایی در شهر کابل نیز از افزایش نرخ دالر ابراز نگرانی کرده گفتند، خرید مواد غذایی به دالر صورت می‌گیرد و فروش آن در کنترل آنان نیست و در نتیجه هیچ فایده‌ای برایشان باقی نمی‌ماند.

جانب حکومت اما  از زیردست داشتن امکانات‌شان برای حل این معضل خبرداده و گزارش‌ها درمورد قاچاق پول دالر به خارج از کشور را رد می‌کند.

با اینهمه گروه بین‌المللی بحران نیز از امریکا خواسته تا به صورت تدریجی، دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند. این گروه همچنان به امریکا و متحدانش گفت، راه‌هایی برای تزریق نقدینگی به بازارهای افغانستان را بیابند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *