واردات کالا از منطقه مسلمان نشین “سین‌کیانگ” به آمریکا ممنوع شد

پس از نشر گزارش‌هایی مبنی بر فشار و سرکوب مسلمانان در منطقه عمدتاً مسلمان‌نشین “سین‌کیانگ” چین و تولید محصولات مختلف در اردودگاه‌های کار اجباری در این منطقه، اکنون مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه و تصویب طرحی، واردات از این منطقه را ممنوع اعلام کرد.

این اقدام مجلس سنای امریکا، واکنشی تند در مقابل سرکوب‌گری دولت چین در مقابل مسلمانان این منطقه و جواب‌گویی حکومت چین در مورد گزارش‌های متعدد درباره بدرفتاری و نقض حقوق اقلیت‌ها در این کشور و همچنین وجود اردوگاه‌های کار اجباری، خوانده شده است.

مصوبه منع واردات از سین‌کیانگ چین، پس از بررسی و رای‌گیری به مجلس سنا خواهد رفت.

بر طبق این مصوبه واردات از این منطقه در صورت داشتن “مدارک محکم و قانع‌کننده‌” در مورد دست نداشتن نیروی کار اجباری در تولید کالاهای وارداتی امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس مجلس سنای امریکا، دولت چین را به آنچه او “سرکوب بیرحمانه اویغورها” خوانده و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک را نیز به نادیده گرفتن تعهداتش در قبال رعایت حقوق بشر، متهم کرد.

منطقه خودگردان سین‌کیانگ با مرکزیت اورومچی در شمال غرب چین قرار دارد که غالب جمعیت آن را مسلمانان ترک‌تبار اویغور تشکیل می‌دهند، دولت چین همواره از ترس فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در این منطقه اقدامات سختگیرانه‌ای را به اجرا می‌گذارد.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *