وزارت مالیه – ادامه کار روی سند بودجه مالی ۱۴۰۱

وزارت مالیه می‌گوید، روی سند بودجه سال مالی ۱۴۰۱ کار می‌کند.

احمد ولی حقمل سخنگوی این وزارت گفته، عواید گمرکات در حال افزایش است و بودجه سال مالی آینده هم از عواید داخلی در نظر گرفته شده است.

از سویی هم آگاهان اقتصادی نیز می‌گویند، تامین بودجه سال مالی از عواید داخلی آنهم در زمانی که چرخه اقتصادی در کشور از حرکت ایستاده، دشوار است.

هرچند آمار دقیقی از عواید سال مالی ۱۴۰۰ به ویژه در چهار ماه آخیر در دست نیست، اما یک ماه پیش وزارت مالیه گفته بود که در ۷۸ روز نزدیک به ۲۷ میلیارد افغانی را از گمرکات جمع آوری کرده است و فساد از بین رفته و عواید داخلی رو به افزایش است.

وزارت مالیه در مورد سقف بودجه که برای سال مالی آینده در نظر گرفته شده چیزی نمی گوید. حکومت پیشین ۴۷۳ میلیارد افغانی را برای سال مالی ۱۴۰۰ در نظر گرفته بود که بیش از نیم این بودجه از کمک های خارجی تامین می شد.

با اینحال، با سقوط حکومت پیشین کار صدها پروژه انکشافی متوقف شده و پول این پروژه ها را نهادهای خارجی تمویل می کرد که حالا دست رد به سینه حکومت جدید زده است.

وزارت مالیه اما می گوید تلاش می کند پول بیشتری را پس انداز کند تا بتواند پروژه های انکشافی را راه اندازی کند.

وزارت مالیه در سال های گذشته پیش نویس سند بودجه سال مالی را برای تصویب به مجلس نمایندگان می فرستاد.

سال گذشته پیش نویس سند بودجه سال مالی ۱۴۰۰ سه بار از سوی مجلس نمایندگان رد شد، امسال نه از کش و قوس های خانه ملت و حکومت خبری است و نه هم از تصویب یا رد سند بودجه از سوی نمایندگان مجلس، تنها نهادی که سند بودجه را تصویب می کند، کابینه سرپرست است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *