نگرانی‌ها از فروپاشی نظام صحی افغانستان

ناظران بین المللی می‌گویند، دوا و تجهیزات طبی مورد نیاز در شفاخانه‌های دولتی افغانستان وجود ندارد، بگفته آنان بدلیل محدودیت های غرب، نظام صحی افغانستان در حال فروپاشی است.

وزارت صحت عامه اما می گوید، بزرگترین چالش نظام صحی کشور، عرضه خدمات صحی غیرمعیاری است.

عبدالباری عمر، معین عرضه خدمات صحی گفت، عرضه خدمات صحی معیاری و رشد تولیدات داخلی در بخش صحی از اولویت های این وزارت است.

در همین حال اتحادیه خدمات دوا در کشور می‌گوید، اگر به مشکلات بانکی آنها رسیدگی نشود، تمام شدن دوا در کشور دور از تصور نیست.

از سویی هم مدیر مرکز صحی بشردوستانه در دانشگاه جان هاپکینز در سفرش به افغانستان گفته، شفاخانه‌های دولتی را دیده که مواد سوخت، دارو و وسایل مورد نیاز صحی نداشته است.

مسولان در وزارت صحت عامه می گوید مشکل کمبود دوا در شفاخانه های دولتی تازگی ندارد و سال گذشته هم با چنین مشکلی روبرو بود.

معین عرضه خدمات صحی می گوید، حالا بزرگترین مشکل نظام صحی خدمات غیرمعیاری است، به گفته او اولویت این وزارت معیاری سازی خدمات صحی و رشد تولیدات داخلی است.

معین وزارت صحت عامه، خطاب به شرکت های وارد کننده دوا گفت، در واردات دوا کیفیت و معیارهای جهانی را در نظر بگیرند.

به گفته او، قرار است در دروازه های ورودی کشور لابراتوارهای کنترل کیفیت دوا را فعال کند.

این وزارت همچنین هشدار می دهد، در صورت تخلف جوازکاری شرکت‌ها گرفته شده و فرد متخلف به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می شوند.

همزمان با کمبود دوا در بازار بهای آن نیز افزایش یافته است شهروندان اما از حکومت می خواهند برای حل مشکلات مردم باید تلاش کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *