میزبانی هند و پاکستان از نشست‌های پیرامون وضعیت افغانستان

هند امروز از نشست کشورهای آسیای مرکزی درباره تحولات افغانستان میزبانی می‌کند. قرار است در این نشست وزیران خارجه ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان شرکت نموده و درباره چشم‌انداز تحولات افغانستان صحبت کنند.

وزیر خارجه هند گفت، این نشست سه روزه است و در آن روی  تقویت بیشتر روابط میان کشورهای عضو با تمرکز بر تجارت، اتصال منطقه‌ای و همکاری‌های توسعه‌یی بحث و گفت‌وگو می‌شود.

همزمان هندوستان تایمز نیز گزارش داده که وضعیت فعلی افغانستان موضوع اصلی گفت‌وگوی سه روزه میان هند و کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.

درهمین حال، پاکستان نیز فردا، میزبان نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان است. در این نشست بر علاوه نمایندگان کشورهای عضو این سازمان، نمایندگانی از امریکا، اتحادیه‌ی اروپا، چین و روسیه نیز دعوت شده‌اند.

شاه محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان:

“هیئت‌ها برای اشتراک در نشست سازمان همکاری اسلامی در رابطه به افغانستان وارد اسلام‌آباد شده‌اند، حداقل ۹۰ اشتراک کننده این نشست به اسلام‌آباد رسیده اند.

از سویی هم امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه صبح امروز به مقصد اسلام آباد عازم این کشور شد.

از طرفی هم جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره وضعیت افغانستان به‌خصوص صحبت‌های اخیر حمد‌الله محب، مشاور امنیت ملی حکومت پیشین می‌گوید:

“امضای توافق‌نامه دوحه بین امریکا و طالبان سیگنال قدرت‌مند به متحدان امریکا، افغان‌ها و دولت افغانستان فرستاد که ایالات متحده امریکا از این کشور خارج می‌شود.

این درحالیست که بتازگی، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت پیشین گفته بود، پس از امضای توافقنامه دوحه زمینه سقوط نظام گذشته آغاز شد و اگر اشرف‌غنی رئیس‌جمهور پیشین در کابل باقی ماند، مطمینأ کشته می‌شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *