کابل – آلودگی هوا و افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی

هم‌زمان با فرا رسیدن فصل سرما، نگرانی‌ها از افزایش آلودگی هوای کابل نیز افزایش یافته است. شهروندان می‌گویند، این روز‌ها دود تنفس می‌کنند؛ آگاهان محیط زیست نیز تاکید دارند که با سقوط حکومت پیشین، اداره ملی محیط زیست بسته شده و هیچ نهادی مسئول در این مورد به مردم هشدار نمی‌دهند.

به باور آگاهان، اگر راهکار جدی روی دست گرفته نشود، خطر آلودگی هوا بیش از هر چیز دیگری از شهروندان قربانی خواهد گرفت.

از سویی هم ده‌ها هزار موتر کهنه دود تولید می‌کنند و برخی از مکان‌های عامه مثل حمام‌ها و نانوایی ها نیز زغال سنگ، پلاستیک و تایر موتر می‌سوزانند.

قربانی این وضعیت نیز همانند هر بحران دیگر مردم اند، مردمی که این‌روزها نانی برای خوردن ندارند، چگونه با این گرانی‌ها در بازار، دوای درمان شان را تهیه خواهد کرد.

امسال اداره ملی محیط زیست بسته است؛ اداره که مسئولیت کنترل آلودگی هوای کابل را داشت و وزارت صحت عامه نیز تاکنون هشداری از پیامد آلودگی هوا و آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی نداده است.

با این وضعیت، آگاهان می‌گویند اگر راهکاری جدی روی دست گرفته نشود، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز بشدت افزایش خواهد یافت.

شهرداری کابل اما می‌گوید به وظایف خود عمل کرده، اما خواست شان استفاده کم‌تر از مواد‌های آلوده کننده هوا است.

با این وضعیت معلوم نیست که آلودگی هوای امسال جان چند نفر را خواهد گرفت، اما سال پیش بر اساس آمار وزارت صحت عامه بیش از ۵ هزار نفر از اثر آلودگی هوا جان باختند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *