اسلام‌آباد – تعهد کشورها برای ایجاد میکانیزم‌هایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد با صدور اعلامیه‌ای به کار خود پایان داد. در این اعلامیه بر ایجاد میکانیزم‌هایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید شده، از جمله ایجاد صندوق امانتی بشردوستانه به افغانستان.

مهمترین نکات این اعلامیه حاوی موارد ذیل است.

  • سازمان کنفرانس اسلامی یک صندوق امانتی بشردوستانه از طریق بانک توسعه اسلامی ایجاد می‌کند.
  • سازمان کنفرانس اسلامی با هماهنگی سازمان ملل، کانال‌ مالی و بانکی برای کمک به آزاد کردن منابع مسدود شده با هدف از سرگیری جریان کمک‌های مالی به افغانستان از طریق بانک توسعه اسلامی باز می‌کند.

سازمان کنفرانس اسلامی یک نماینده ویژه برای افغانستان در امور بشردوستانه، فرهنگی و خانواده تعیین کرده است که هماهنگی کمک‌ها و تعامل سیاسی و اقتصادی را با این کشور پیش ببرد.

وزیر خارجه پاکستان و دبیرکل کنفرانس اسلامی نیز در یک نشست مشترک خبری حضور یافتند. در نشستی که وزیر خارجه پاکستان درمورد ایجاد صندوق امانتی بشردوستانه وضاحت بیشتر داد.

شاه محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان:

“این صندوق امانتی با حمایت بانک توسعه اسلامی راه‌اندازی خواهد شد، جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغاستان. “

باآنکه نشست سازمان همکاری در اسلام‌اباد به پایان رسید، اما واکنش‌ها به گفته‌های نخست‌وزیر پاکستان در این نشست هنوز داغ است.

عمران‌خان دیروز در سخنانی گفت، داعش در افغانستان فعال بوده و از آنجا پاکستان را تهدید می‌کند. کرزی اما در واکنش به آن گفته، این تبلیغ آشکارا غیرواقعی است و واقعیت برعکس آن است. کرزی این اظهارات را توهین‌آمیز و تفرقه‌افگنی میان افغان‌ها خوانده و گفته، پاکستان از افغانستان نمایندگی نکند.

از سویی هم اظهارات عمران‌خان، در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌هایی را برانگیخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *