افغانستان – افزایش نیازمندان به غذا تا ۲۳ میلیون نفر در سال آینده

تامیس فیری، سخنگوی برنامه جهانی غذا، از وقوع سریع بحران انسانی در افغانستان اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: با بدتر شدن اوضاع اجتماعی و وقوع بی‌پیشینه بحران انسانی، در سال آینده میلادی، تعداد نیازمندان به غذا در افغانستان به ۲۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

فیری با اشاره به تسریع روند عملیات بشردوستانه در افغانستان گفت: این نهاد در سال جاری میلادی به ۱۵ میلیون شهروند افغانستان کمک‌های غذایی کرده است، اما؛ آن را کافی ندانسته و از افزایش این تعداد در سال آینده خبر داده است.

وی فروپاشی نظام اقتصادی و پایین آمدن ارزش پول افغانی را از دلایل عمده کمبود غذا و افت کیفیت غذایی افراد دانسته و می‌گوید: افغانستان برای بهبود وضعیت اقتصادی و غذایی ماهیانه به ۲۲۰ میلیون دالر ضرورت دارد، به این مفهوم که این سازمان در سال ۲۰۲۲ باید به ۲٫۶ میلیارد دالر دسترسی داشته باشد تا با آن برای ۲۳ میلیون نیازمند در افغانستان کمک فراهم کند.

سخنگوی برنامۀ جهانی غذا اضافه کرد که هم اکنون با فرا رسیدن زمستان، از هر ۱۰ خانواده ۹ خانواده غذای ارزان “که ارزش غذایی کمتری دارد” خریداری می‌کنند و از هر ۱۰ نفر هشت نفر کمتر از حد نیاز غذا می‌خورند.

این در حالی است که با سرد شدن هوا و بالا رفتن نرخ مواد غذایی و سوخت به دلیل افزایش بهای دالر و دیگر ارزهای خارجی، بسیاری از مردم افغانستان که سال گذشته را درگیر فقر و بیکاری ناشی از همه‌گیری کرونا بودند، اکنون در تهیه کردن مایحتاج اولیه زندگی خود از جمله نان و پوشاک، با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *