قزاقستان – اعتراض شهروندان قزاق از افزایش قیمت مواد نفتی

پس از افزایش قیمت گاز و تیل در قزاقستان شهروندان این کشور در چندین شهر دست به اعتراض گسترده‌ای زده‌اند. رئیس جمهور قزاقستان نیز دریک بیانیه تلویزیونی از مردم خواست، که به صدای محرکین داخلی و خارجی برای ادامه اعتراض جواب مثبت نداده و وضعیت کشور شان را در نظر بگیرند.

او وعده داد، که خواست‌های معترضین را در نشست دولتی به بحث گرفته و به خواست‌های آنان توجه خواهد شد. این درحالی است که قیمت مواد سوختی از جمله گاز مایع دراین کشور تا دو برابر افزایش یافته است. که در پی آن اعتراضات گسترده شهروندان این کشور را به دنبال داشته است.

شهروندان مخالفت شان را با این اقدام دولت اعلام کرده و گفتند گرانی مواد نفتی برای آنان قابل قبول نیست. دولت قزاقستان پس از این اعتراض‌ها وضعیت فوق العاده اعلام کرد و رییس جمهور این کشور در یک پیام تلویزیونی مردم را به آرامش دعوت کرد.

قاسم جومارت توقایف؛ رئیس جمهور قزاقستان:

“از شما میخواهم محتاط باشید و تسلیم تحریکات داخلی و خارجی نشوید. حمله بر ادارات نظامی و غیرنظامی غیر قانونی است و ممکن مجازات درپی داشته باشد. ما به درگیری نیاز نداریم بل به اعتماد متقابل و گفتگو نیاز داریم. “

گزارش‌ها از آلماتا حاکی از آنست که اعتراضات دراین شهر به خشونت کشانیده شده و پولیس از گاز اشک آور علیه معترضین استفاده کرده است

رییس جمهور قزاقستان می گوید خواست های معترضین را در نشست حکومتی به بحث گرفته و به خواست های مشروع رسیدگی خواهد شد.

قاسم جومارت توقایف؛ رئیس جمهور قزاقستان:

“در این مورد جلسه کاری برگزار و همه موضوعات به بحث گرفته می شود. من به صلاح دید شما امیدوارم. هم رفاه شما وهم جایگاه کشور ما در دنیای مدرن اکنون در خطر است.”

این درحالیست که به دلیل قیمت تیل در قزاقستان اکثر شهروندان این کشور سوخت موترهای شان را از تیل به گازمایع ال پی جی تبدیل کرده اند اما افزایش قیمت گاز مایع خشم مردم را برانگیخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *