نگرانی همسایگان پیونگ‌یانگ از آزمایش دومین موشک‌ “مافوق صوت”

پیونگ‌یانگ از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک مافوق صوت که به نسل جدید موشک‌های نظامی معروف شده، خبر داده است.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی روز پنج‌شنبه (۱۶ جدی) اعلام کرد این موشک دوربرد که روز گذشته شلیک شده بود، هدف مورد نظر را در فاصله ۷۰۰ کیلومتری بدون کوچکترین خطا، منهدم کرده است.

روز گذشت دو کشور کوریای جنوبی و جاپان، این آزمایش موشکی را رصد و اطلاع رسانی کرده بودند.

 این در حالی است که رهبر کوریای شمالی، اخیراً بر تقویت توان دفاعی کشورش در مقابل، آنچه “ناپایدار بودن وضعیت نظامی در شبه جزیره کوریا” خوانده بود، تاکید کرد.

این نوع از موشک‌ها (مافوق صوت) با بهره‌گیری از سرعت ۶۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و قدرت مانور بالا حتی در ارتفاع پایین‌تر از موشک‌های بالستیک، مورد توجه بیشتر کشورهای جهان قرار گرفته است.

این آزمایش قابلیت‌های ویژه این موشک، مثل؛ پرواز در ارتفاع‌های مختلف و قدرت مانور بالا، حتی در فصل زمستان را به نمایش گذاشت.

واشنگتن، توکیو و سئول، همانند ماه سپتامبر گذشته، که اولین آزمایش این موشک را مورد انتقاد شدید قرار داده و از آن به عنوان برهم زننده ثبات در شبه جزیره کوریا یاد کردند، این‌بار نیز این اقدام پیونگ‌یانگ را به شدت مورد نکوهش قرار دادند.

واشنگتن نیز ضمن محکومیت این اقدام کوریای شمالی در نقض تعهدش در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای، از ساخت اولین رادار شناسایی این نوع موشک‌ها با هزینه ۱٫۵ میلیارد دالر در آلاسکا خبر داده است.

این آزمایش‌ها در حالی انجام می‌پذیرد که مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ، بر سر خلع سلاح کامل هسته‌ای این کشور بعد از چند دیدار رو در رو میان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی متوقف شد. اما حالا واشنگتن از آغاز مذاکراتی سخن می‌گوید که پیونگ‌یانگ آن را «لفاظی‌های توخالی» امریکا، بدون تغییر اساسی در «سیاست‌های خصمانه» از جمله در زمینه تحریم‌ها بر علیه خود، می‌شمارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *