نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در مورد تنش میان روسیه و اوکراین

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو روز جمعه در مورد تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتگو کردند. ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید، روسیه تاکنون گامی برای کاهش تنش‌ها برنداشته و این اقدام روسیه امنیت اروپا را تضعیف کرده است. دبیرکل ناتو گفت، وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو بار دیگر تعهد کردند که در برابر هرگونه اقدامات روسیه از اوکراین دفاع می‌کنند.

پس از این نشست ینس ستولتنبرگ در نشست خبری از ادامه دادن این تنش‌ها از سوی روسیه اظهار تاسف کرد و گفت، اقدامات اخیر روسیه اعلام یک درگیری واقعی از جانب روسیه است که امنیت اروپا را با خطر مواجه می کند. دبیرکل ناتو افزود؛ با آنهم ناتو در دو جهت به تلاش های شان ادامه می‌دهد یکی بازدارندگی و دفاع قوی از اوکراین و دیگری حل تنش‌ها از طریق گفتگو با مسکو است، ینس ستولتنبرگ گفت: “ناتو به رویکرد دوگانه‌اش در قبال روسیه متعهد است. بازدارندگی و دفاع قوی از اوکراین و گفتگوی معنادار، این سیگنال مثبت است که روسیه اکنون آماده است تا به میز مذاکره بیاید و گفتگو کند زیرا زمانیکه تنش‌ها بالاست گفتگو از اهمیت بیشتری برخوردار است. “

اما دبیرکل ناتو از هم اکنون به نتیجه این مذاکرات چندان امیدوار به نظر نمی رسد او می‌گوید: “ناتو باحسن نیت با روسیه وارد گفتگو خواهد شد اما ما همچنان به شکست این مذاکرات هم آماده باشیم. بنابراین در نشست امروز وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو ابراز داشتند که هرگونه تجاوز روسیه بر اوکراین عواقب بد و پر هزینه برای روسیه خواهد داشت و آنان تعهد کردند که در کنار اوکراین می ایستند.”

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نیز گفت، روسیه نه تنها که تاکنون به کاهش تنش ها با اوکراین اقدام نکرده بل تلاش دارد نشان دهد که خطری از جانب اوکراین روسیه را تهدید می کند، وزیر خارجه امریکا گفت:“روسیه گام عملی در راستای کاهش تنش ها برنداشته بل وقت کشی کرده و روایت نادرست مطرح می کند مبنی بر اینکه روسیه در معرض تهدید اوکراین و ناتو قرار دارد تا اینکه بتواند حضور نیروهایش را در مرز کشورهای شوروی سابق را توجیه کند.”

قرار است روسیه با کشورهای غربی در آینده نزدیک به هدف حل این تنش‌ها وارد گفتگو شود اما هنوز زمان مشخص آن اعلام نشده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *