آیینه دوم تلسکوپ جیمز وب باز شد

جیمز وب تلسکوپ ۱۰ میلیارد دالری کاشف فضا در آخرین مرحله آماده سازی قبل از رسیدن به مقصد یعنی در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین، موفق شد بال آیینه دوم خود را باز کند.

آیینه دوم بخشی از بال چپ و قسمتی از ۱۸ بخش کلی آینه طلایی این تلسکوپ فضایی است.

این تلسکوپ که با بودجه ۱۰ میلیارد دالری ساخته شده، مجهز به آخرین فناوری‌های روز جهان است و اکنون لقب بزرگترین و قدرتمندترین رصدخانه‌ی فضایی جهان و همچنین گران‌ترین دستگاهی که تاکنون طراحی و ساخته شده را نیز به خود اختصاص داده است.

این تلسکوپ که در ۲۵ دسامبر به هدف رصد قدیمی‌ترین ستارگان و کهکشان‌ها و بررسی سیاه‌چاله‌ها و نشانه‌های احتمالی حیات از جمله وجود آب در سیاره‌های مختلف، با استفاده از دوربین‌های مادون‌سرخ اختصاصی خود به فضا پرتاب شده بود، اکنون آماده آغاز ماموریت خویش است.

اندازه بزرگ این تلسکوپ که در حال آماده به کار به اندازه یک زمین تنیس می‌‎باشد باعث شد تا برای انتقال آن به فضا توسط موشک آریان، محققان دست به ابتکاری تازه بزنند. آنها این تجهیزات، مخصوصاً آیینه طلایی ۶٫۴ متری را به سبک اوریگامی جمع کرده و در کلاهک موشک آریان جاسازی کردند.

اکنون و در حالی که این رصدخانه ۷ تنی در مسیر حرکت به مقصد خود است، قسمت‌های فشرده شده باید به شکل کامل باز و آماده فعالیت شود.

این تلسکوپ با استفاده از تجهیزات قدرتمندش می‌تواند به ۱۳٫۷ میلیارد سال قبل یعنی تنها به ۱۰۰ میلیون سال قبل از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) نظری انداخته و ما را از نحوه شکل‌گیری اولین ستاره‌ها در کهکشان‌های اولیه آگاه سازند.

گفتنی است که یک پوشش محافظ برای جلوگیری از تابش نور خورشید و حتی انعکاس نور زمین و ماه برای آیینه‌ها در نظر گرفته شده که می‌تواند دمای منفی ۲۴۰ درجه اطراف این تجهیزات را ثابت نگاه دارد.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *