نگرانی‌ جهان از عدم دسترسی میلیون‌ها نفر به خدمات صحی در افغانستان

کمیته بین‌‎المللی نجات با نشر گزارشی گفته، احتمال دارد ۹۰ درصد مراکز صحی در افغانستان مسدود شود. بگفته این نهاد، با مسدود شدن این مراکز میلیون‌ها نفر از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد. در این گزارش آمده، که بیش از ۱۶۰۰ مرکز صحی، به شمول دواخانه‌ها، مراکز تشخصیه و شرکت‌های تولیدی داخلی ادویه از سوی این کمیته در کابل نظارت و ارزیابی شده است.

براساس این گزارش ۱۱۶ معاینه خانه، شش مرکز تشخصیه، ۵۷ لابراتوار، ۹۶ دواخانه، ۳۴ کلینیک سراپا، سه عمده فروشی، سه شرکت تولیدی دوا و سه شفاخانه خصوصی بدون جواز بگونه غیرمعیاری فعالیت می کردند.

وزارت صحت عامه نیز می‌گوید، مسدود شدن این مراکز صحی قابل نگرانی است اما آنها روی طرحی کار می‌کنند که سیستم صحی متکی به منابع داخلی شود.

این وزارت همچنان هشدار داده، مراکز صحی و شفاخانه‌های که خدمات معیاری را برای شهروندان ارائه نکند مسدود خواهد شد. از سویی هم وزارت صحت عامه می‌گوید، متعهد به عرضه خدمات صحی با کیفیت، ارزان و معیاری است. عبدالباری عمر که چندی پیش برای ارزیابی خدمات صحی به هرات رفته بود نیز می‌گوید، چندین شفاخانه و دواخانه به دلیل خدمات غیرمعیاری مسدود شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *