ادامه اعتراضات و نگرانی‌ها از وخامت اوضاع در قزاقستان

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وضعیت در قزاقستان را نگران کننده خوانده می‌گوید، حقوق و امنیت شهروندان بالاتر از همه چیز است و باید رعایت شود.

درلاین گفت اتحادیه اوپا حاضر است که درحل تنش بوجود آمده دراین کشور آنچه درتوان دارد همکاری کند. درهمین حال امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهان کاهش تنش‌ها در قزاقستان شد و گفت، کشورش اتفاقات در قزاقستان را دنبال کرده و در صورت نیاز آماده همکاری است.

این درحالی است که در اعتراضات خشونت‌بار اخیر در قزاقستان نزدیک به ۵۰ تن کشته شده و بیش از ۴ هزار نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. ظاهرا اعتراض‌ها در این کشور با حضور نیروی حافظ صلح سازمان امنیت جمعی سرکوب شد اما نگرانی‌ها از ادامه این وضعیت همچنان وجود دارد.

در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فن درلاین رییس کمیسیون اتحادیه اروپا وضعیت در این کشور را نگران کننده خواندند. اورسولا فن درلاین می‌گوید: “من با نگرانی زیاد وضعیت در قزاقستان را زیر نظر دارم، حقوق و امنیت شهروندان  مهمتر از همه چیز است و باید از آن محافظت شود. من درخواست می‍‌کنم که به این تنش‌ها پایان داده شود و اتحادیه اروپا حاضر است در این مورد همکاری کند.

اعتراض‌های اخیر در قزاقستان نگرانی و واکنش‌های جهانی را تاکنون به همراه داشته است. این نگرانی پس از آن بیشتر شد که قاسم جومارت توکایف؛ رئیس جمهور قزاقستان به نیروهای امنیتی دستور داد که بدون آگاهی قبلی به معترضان شلیک کند. رئیس جمهور فرانسه هم ادامه تنش ها در قزاقستان را نگران کننده خوانده و همه را به آرامش دعوت کرده است، رئیس جمهور فرانسه افزود: ” این کشور وضعیت در قزاقستان را جدآ زیر نظر دارد خواست ما از ملت و دولت قزاقستان این است که به تنش‌ها پایان دهند و ما خواستار کاهش این تنش‌ها هستیم، فرانسه آنچه در توان دارد آماده همکاری است.”

اعتراض ها در قزاقستان به دلیل افزایش گاز مایع در این کشور آغاز شد اما این اعتراض ها به سرعت گسترده به خشونت کشیده شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *