گزینش محمد حلبوسی، به‌عنوان رئیس پارلمان عراق برای دومین‌بار پیهم

پارلمان عراق در نخستین روز نشست پارلمانی شان برای تعیین رئیس مجلس، انتخابات برگزار کردند و محمد حلبوسی رئیس پیشین پارلمان پس از شمارش آراء بار دیگر به ریاست پارلمان این کشور برگزیده شد.

در این انتخابات میان محمد حلبوسی و محمود مشهدانی بر سر تصاحب کرسی ریاست پارلمانی رقابت شد اما محمد حلبوسی توانست با اخذ اکثریت آرای حاضر در مجلس، به این سمت دست یابد.

درهمین حال رسانه های عراقی از درگیری فزیکی میان طرفداران محمد حلبوسی و محمود مشهدانی خبر داده و گفته اند، که در این درگیری محمود مشهدانی آسیب دیده و به شفاخانه انتقال داده شد.

محمد ریکان الحلبوسی سیاستمدار عراقی و والی سابق الانبار است، وی در دوم اکتبر ۱۹۸۲ به دنیا آمده است، وی عضو فراکسیون الحل به رهبری جمال الکربولی بازرگان عراقی بوده است، شورای ولایت الانبار در ۲۹ آگوست ۲۰۱۷ وی را به عنوان والی خود جایگزین صهیب اسماعیل الراوی کرد.

الحلبوسی از سال ۲۰۱۴ به عنوان معاون رئیس پارلمان عراق فعالیت کرد، اما سمیعه محمد الغلاب پس از آنکه الحلبوسی به عنوان والی الانبار شد، جای وی را در پارلمان گرفت.

فراکسیون الحل و ائتلاف المحور الوطنی  الحلبوسی را برای تصدی ریاست پارلمان نامزد کرده بودند.

باید به شرکت وی در کنفرانس‌های پارلمان‌های بین المللی در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، شرکت کنفرانس پارلمان اسلامی در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

الحلبوسی عضو انجمن مهندسان عراق در سال ۲۰۰۲، عضو اتحادیه بازرگان عراقی در سال ۲۰۱۲، نماینده پارلمان عراق در دوره سوم سال ۲۰۱۴، عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، عضو کمیسیون امور مالی و دارایی پارلمان عراق،‌ والی الانبار طی سا‌لهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و رئیس ائتلاف الانبار هویتنا بوده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *