روند خروج نیروهای نظامی خارجی تا دو روز دیگر از قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود در پارلمان این کشور از آغاز خروج تدریجی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی  (CSTO)که برای تامین امنیت مردم در جریان درگیری‌های اخیر  وبه درخواست وی به این کشور اعزام شده بودند، خبر داد.  

قاسم جومرت توقایف، رئیس جمهور این کشور در جواب به انتقادها از درخواست کمک این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید: “«جنگ تروریستی» علیه ما آغاز شده و قزاقستان عضوی از این پیمان است و بطور قانونی از شرکای خود درخواست اعزام نیروهای حافظ صلح را کرده است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که در آستانه از دست دادن کنترل خود بر آلماتی بودیم. اگر این اتفاق روی می‌داد، پایتخت را هم از دست می دادیم”.

وی ادامه داد: اکنون ماموریت این نیروها با موفقیت به پایان رسیده و آنها پس از ۲ روز تدریجاً خاک قزاقستان را ترک خواهند کرد و این روند حداکثر ۱۰ روز طول خواهد کشید.

گفتنی است در پی درخواست قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی که کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان از شرکای اصلی آن به شمار می‌روند، بیش از دو هزار و ۳۰۰ سرباز و در حدود ۲۵۰ فقره تجهیزات نظامی این سازمان برای سرکوب آشوب‌ها و تامین امنیت آلماتی، وارد این کشور شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *