ادامه حصارکشی‌ پاکستان در امتداد خط مرزی دیورند

حصارکشی در مرز پاکستان و افغانستان از سوی اسلام‌آباد،‌ نه‌تنها خبرساز، بلکه همواره روابط میان کابل و اسلام‌آباد را تنش‌آلود کرده است.

در آخرین مورد، نیروهای امنیتی افغانستان حصارکشی نظامیان پاکستانی را تخریب کردند، موضوعی که وزیر داخله پاکستان می‌گوید، با توافق کابل، حصارکشی را تکمیل خواهند کرد. شیخ رشید احمد؛ وزیر داخله پاکستان گفت: “حصارکشی بخش‌های باقی‌مانده در مرز افغانستان و پاکستان با موافقت مسئولان حکومت فعلی افغانستان تکمیل می‌شود و آن‌ها برادران ما هستند.”

پاکستان اعلام کرده است که ۹۴ درصد خط موسوم به دیورند که قبایل دو طرف را تقسیم می‌کند، تکمیل کردند. ارتش پاکستان نیز پیش از این اعلام کرده بود که حصارکشی مرزی در هر صورتی تکمیل خواهد شد. با این حال، سرپرست سفارت افغانستان در پاکستان به‌تاز‌گی گفته، تصمیم‌گیری در این مورد از صلاحیت مردم افغانستان است.

از سویی هم عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در نشستی در اسلام‌آباد گفته، این کشور می‌خواهد برای حل بحران بشری در افغانستان، نیروی ‌بشری بفرستد. او افزود:“همکاری‌های دوجانبه را با کشورهای دوست و برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان از طریق صدور نیروی انسانی واجد شرایط و آموزش دیده به‌ویژه در زمینه‌های پزشکی، فناوری اطلاعات، مالی و حسابداری بررسی می‌کنیم”

این گفته‌ها درحالی از سوی عمران‌خان نخست وزیر پاکستان بیان می‌شود که پیش از این، نیویارک تایمز گزارش داده بود که حکومت فعلی افغانستان با کمبود کارمندان مسلکی مواجه بوده و به دنبال دریافت کمک از پاکستان است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت اما با رد گزارش نیویارک تایمز گفته بود، متخصصین هیچ کشوری به افغانستان نیامده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *