فوران عظیم آتش‌فشان در اقیانوس آرام

فوران عظیم آتش‌فشان در اقیانوس آرام در کشور تونگا باعث سونامی امواج دریایی شد.

براساس گزارش‌ها، پس از فوران این آتش‌فشان، اقیانوس آرام با خاکستر پوشانیده شده و سبب قطع برق و اخلال در برقراری ارتباطات شده است.

مقام‌ها در نیوزیلند گفته که این سونامی خسارات زیادی را به بارآورده، زیرا آب، قایق‌ها را با خود برده و به فروشگاه‌های ساحلی نیز زیان وارد کرده است.

آتش‌فشان وحشتناک روز جمعه هفته گذشته زیر آب‌های جنوب اقیانوس آرام رخ داد. پس از آن به کشورهای نزدیک به محل این آتش‌فشان از جمله تونگا، فیجی و نیوزیلند از وقوع سونامی هشدار داده شد.

تصاویر ماهواره‌ای لحظه فوران این آتش‌فشان را ثبت کرده که نشان می دهد، دود وخاکستر منطقه را فراگرفته است.

پس از فوران این آتش‌فشان گفته شده در تونگا و برخی کشورهای مجاور، آب بالا آمده و خسارات زیادی را برجا گذاشته است.

مقام‌های نیوزیلند هم خسارات وارد شده از سونامی را تایید اما تاکنون درمورد تلفات ناشی ازاین رویداد چیزی نگفته اند.

مردم تونگا گفته‌اند که با نبود آب آشامیدنی مواجه استند، زیرا اکثر بخش‌های این کشور با خاکستر این آتش فشان پوشانیده شده است.

برعلاوه نبود آب آشامیدنی، برق نیز دراین کشور قطع و ارتباطات هم مختل شده است.

به گفته نهادهای امداد رسان، در تونگا به دلیل آلودگی آب وهوای ناشی از این آتش‌فشان، مقام های این کشوراز مردم خواسته که از ماسک استفاده کنند.

فوران این آتش‌فشان به اندازه‌ای قوی بوده که صدای آن در نیوزیلند که حدود ۲۳۸۳ کیلومتر با محل آتش‌فشان فاصله دارد نیز شنیده شده است.

کارشناسان، فوران این آتشفشان را از شدیدترین فوران‌های آتش‌فشان در منطقه در دهه‌های اخیر خوانده‌اند. با این حال، استرالیا و نیوزیلند قصد دارند پروازهای تجسسی را برای بررسی بیشتر این آتش‌فشان و خسارات ناشی از آن انجام دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *