سازمان بین المللی کار؛ در تحولات جدید، نیم میلیون نفر وظایف‌شان را از دست دادند

پس از تحولات اخیر و تغییر حکومت افغانستان در ۲۴ اسد (۱۵ اگست)، اقتصاد افغانستان، که سال قبل را با رکود شدید در پی همه‌گیری کرونا گذرانده بود، با بحران جدیدتری روبرو شد.

سازمان بین المللی کار روز گذشته اعلام کرد که افغانستان پس از تحولات نیمه ماه اسد گذشته، با بحران کار روبرو شده و تقریباً نیم میلیون نفر شغل‌های خود را از دست داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید؛ بحران کنونی، اقتصاد را فلج و فشار زیادی بر مارکیت کار در افغانستان ایجاد کرده است. وضعیت حال حاضر به صورت خاص زنان، کشاورزان، کارمندان دولتی، خدمات اجتماعی و کارمندان ساختمانی و روزمُزد را به دلیل اینکه یا وظیفه‌شان را از دست داده و یا هم دست‌مزدشان را دریافت نمی‌کنند، متاثر ساخته است.

در این گزارش از مهاجرت هزاران نفر به خارج از کشور و از بین رفتن نزدیک به ۹۰۰ هزار فرصت شغلی تا ماه جوزا سال آینده، به دلیل شرایط سخت زندگی در کشور، خبر داده شده است.

عوامل دیگری چون؛ کمبود پول نقد، محدودیت برداشت پول از بانک‌ها، خشکسالی و در نهایت کرونا و تغییر وضعیت سیاسی، شرایط کار را در این کشور بسیار دشوار کرده است.

بر اساس آمارها تا قبل از فروپاشی حکومت سابق، زنان در حدود ۲۰ درصد شاغل بودند، اما هم اکنون تقریبا تمامی آنها در تامین مخارج زندگی خود به دلیل از دست دادن وظایف‌شان، ناتوان شده‌اند.

این سازمان در حالی از نهادهای بین‌الملی دیگر، خواهان کمک فوری به افغانستان شده است که به گفته همین نهادها تقریبا ۲۴ میلیون از ۴۰ میلیون جمعیت این کشور به کمک‌های عاجل بشری در سرمای زمستان، نیار دارند و که از این میان ۸٫۷ میلیون نفر از آنها با گرسنگی مطلق، دست و پنجه نرم می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *