ارگ – نخستین کنفرانس یک روزه اقتصاد افغانستان

کنفرانس یک‌ روزه‌ زیر نام اقتصاد افغانستان و دستیابی به یک اقتصاد پایدار در ارگ برگزار شد.

در این کنفرانس مقام‌های ارشد حکومتی به شمول نماینده خاص سازمان ملل متحد و سفرای شماری از کشور‌ها اشتراک کرده اند. هدف از برگذاری این کنفرانس نیز پیدا کردن یک راه حل دایمی برای گذار از بن بست اقتصادی افغانستان است. بخشی از صحبت‌های مولوی عبدالسلام حنفی نخست وزیر روی سرمایه گذاری‌های خارجی‌است، او گفت، ادامه‌ی تحریم‌ها و منجمد ماندن پول افغانستان مشکلات زیادی را در کشور به بار آورده است. نخست وزیر اما تاکید کرد که نمی‌خواهند استقلالیت اقتصاد کشور را قربانی شرط‌های تمویل کننده‌گان کنند.

از سویی هم امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه‌ نیز در پیامی گفت، افعانستان متعهد به روابط خوب با تمامی کشورها بر اساس احترام متقابل است.

دیبرا لاینز نماینده خاص سازمان ملل هم در این نشست ضمن تاکید بر عملی سازی شروط جامعه جهانی گفت آنان در تلاش رفع تحریم‌ها اند، دیبرا لاینزگفت: ” هم اکنون فرصت مناسبی فراهم شده است، ما با نهادهای مختلف جامعه‌ی جهانی در تلاش استیم تا تحریم‌ها علیه افعانستان رفع شود و کمک‌های بشردوستانه بیش‌تر به افعانستان ارایه شود، اما حکومت افغانستان نیز باید به تعهدات خود پابند باشد.”

حکومت جدید در حالی برای حل مشکلات اقتصادی کشور چنین نشستی را برگزار کرده که دیبرا لاینز، نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان هشدار می‌دهد که شاید رشد اقتصادی در افغانستان در سال جاری ۲۰ درصد دیگر هم کم شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *