ناروی – دومین روز نشست اوسلو درباره افغانستان

دومین روز نشست اسلو با محوریت افغانستان امروز(دوشنبه ۴ دلو) در ناروی به دور از حضور رسانه‌ها و پشت درهای بسته برگزار شده است. قرار است در روز دوم این نشست، هیات کابل به‌رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه با نمایندگان امریکا، اتحادیه اروپا، ناروی، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا، درباره کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفتگو کند.

این درحالیست که دیروز(یکشنبه ۳ دلو) هیئت کابل با نمایندگان جامعه مدنی افغان در اوسلو پایتخت ناروی نشست یک روزه داشت و در آن روی مسایل بشری صحبت شد. درهمین حال، عبداللطیف نظری، عضو هیئت حکومت افغانستان در ناروی می‌گوید، آنها به هدف تنش‌زدایی با جامعه جهانی به اروپا سفر کرده‌‌اند.

 او همچنین گفته، در روز نخست این دیدارها با جانب اروپایی روی دو موضوع سیاسی و اقتصادی صحبت کرده اند. گفتگوهایی که بگفته او مفید و موثر بوده است.

درهمین حال، تام وست، نماینده وِیژه امریکا در امور افغانستان در توییتی از میزبانی ناروی از این نشست استقبال کرده و گفته، به دیپلماسی شفاف با مسئولان فعلی افغانستان ادامه خواهیم داد.

توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان:

“ما یکجا با متحدان، شرکا و سازمان‌های کمک‌رسانی در صدد راه حل بحران بشری هستیم. ایالات متحده در مورد نگرانی‌های خود برای تامین ثبات، احترام به حقوق و افغانستان همه‌شمول با دیپلماسی چشم باز در مسایل مرتبط به افغانستان در تعامل خواهد بود.

از سویی هم، دیروز در اولین روز نشست اسلو، هیئت کابل به رهبری امیرخان متقی با نمایندگان جامعه مدنی و فعالان حقوق زن پشت درهای بسته نشست برگزار کردند.

نشستی که در فرجام، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه درپیوند به آن اعلامیه‌ای را پخش کرد. در بخشی از این اعلامیه آمده که افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها بوده و نیاز است همه افغان‌ها یکجا با هم برای رفاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور‌ شان کار کنند.

با این حال، آگاهان امور نشست اسلو را برای افغانستان مهم می‌دانند و بر تقویت روابط کابل با جامعه جهانی از راه دیپلماسی تاکید می‌ورزند.

از سویی هم برخی منابع به رسانه‌ها گفته که در نشست اسلو، هیئت حکومت افغانستان وعده داده، که وزارت امور زنان را دوباره فعال می‌کنند، اما با در نظرداشت معیارهای اسلامی. در این نشست همچنین گفته شده که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان باز خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *