الکسی ناوالنی در فهرست “تروریست‌”های منتقد پوتین قرار گرفت

الکسی ناوالنی یکی از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در فهرست  “تروریست‌ها و افراط‌گرایان” این کشور قرار گرفت.

اداره نظارت مالی دولت روسیه، نام ناوالنی و یازده نفر دیگر از همکارانش را روز سه‌شنبه ۵ دلو (۲۵ جنوری) به لیست گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی سازمان‌یافته، چون داعش و القاعده اضافه کرد.  

آقای ناوالنی که به رُک‌ترین منتقد، رئیس جمهور روسیه شهرت دارد، در پی بازگشت از کشور آلمان بعد از درمان مسمومیت با زهر، بازداشت و به اتهام اختلاس محاکمه و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.

در ماجرای مسمومیت ناوالنی با زهر، انگشت اتهام به سوی کرملین نشانه رفته بود، اما؛ مسکو دست داشتن در این سوء‌قصد را رد کرد.

پس از بازداشت وی، دولت روسیه در ماه جون سال ۲۰۲۰ میلادی، بنیاد ناوالنی را یک موسسه “افراطی” و فعالیت آن را غیرقانونی اعلام کرد و همزمان چندین وب‌سایت مربوط به حامیان او را نیز مسدود کرد.   

در اقدامی دیگر دولت روسیه «لئونید ولکوف» ۴۱ ساله و «ایوان ژدانوف» ۳۳ ساله را نیز با همین اتهام به لیست مذکرو اضافه کرده است و حساب‌های بانکی آنها نیز مسدود شده است.  

پس از دستگیر شدن ناوالنی هزاران نفر از منتقدین سیاست‌های کرملین نیز بازداشت و یا مجبور به ترک روسیه شدند.

بیشتر هم‌فکران و هماهنگ‌کنندگان سیاسی ناوالنی به دلیل فعالیت‌های‌شان در فهرست افراد تحت تعقیب به عنوان تروریست یا افراط‌گرا قرار دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *