از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان و تایلند، پس از سه دهه از سرقت “الماس آبی”

در پی سفر پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند به عربستان صعودی، یخ سی ساله روابط میان این دو کشور بر سر سرقت مشهور به “الماس آبی” کم کم در حال آب شدن است.  

از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در حالی صورت می‌گیرد که نخست‌وزیر تایلند به دعوت رسمی محمد بن سلمان؛ ولیعهد سعودی برای دو روز به این کشور سفر کرده است.

“پرونده الماس آبی”

تنش میان عربستان و تایلند در سال ۱۹۸۹ پس از سرقت حدود ۹۱ کیلو جواهرات و سنگ‌های قیمتی به ارزش ۲۰ میلیون دالر توسط کریانکرای تچامونگ، یک کارگر تایلندی از قصر امیر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی آغاز شد.

در پی این رخداد تعداد کارگران تایلندی شاغل در عربستان از حدود ۲۰۰ هزار نفر به ۱۵ هزار کاهش یافت.

در ادامه دولت تایلند در تلاش برای بهبود روابط با عربستان، تحقیقات وسیعی را آغاز و تچامونگ را بازداشت کرد. پولیس مقداری از جواهرات را که هنوز فروخته نشده بود را پیدا و به مقامات وقت سعودی تسیلم کرد، اما؛ آنها مقامات پولیس تایلند را به فساد متهم کردند و بیشتر جواهرات فرستاده شده را تقلبی خواندند.

با ارزش‌ترین قطعه این مجموعه ربوده شده یک قطعه الماس آبی ۵۰ قیراطی بود که هیچ‌گاه پیدا نشد و از آن تاریخ به بعد این جریان به پرونده “الماس آبی” معروف شد.

در جریان تحقیقات بعدی در سال ۱۹۹۰ چند تبعه سعودی کشته و یک نفر هم مفقود شد و در نهایت مضنونین این پرونده به دلیل نبود شواهد کافی در سال ۲۰۱۴ آزاد شدند و این پرونده بدون هیچ نتیجه‌ای بسته شد. سارق هم پس از ۵ سال حبس در سال ۲۰۱۶ آزاد شد.

و در نهایت پس از سی سال، این دو کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک روز سه‌شنبه ۵ حمل، در ریاض پایتخت عربستان از «احیای کامل روابط دیپلماتیک» خبر دادند.

بر اساس این بیانیه سفرای دو کشور بزودی معرفی و آغاز به کار خواهند کرد و همچنین این کشورها به دنبال ایجاد مکانیسم‌های مشورتی برای تحکیم همکاری‌های دوجانبه خواهند بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *