ایستادگی سرسختانه روسیه و امریکا بر مواضع خود در قبال مسئله اوکراین

با وجود تأکید مسکو بر رد پذیرش اوکراین برای عضویت در ناتو، امریکا می‌گوید تصمیمی برای عدم پذیرش کی‌یف در ناتو نگرفته است.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: به صورت کاملاً رسمی به درخواست‌های روسیه در مورد بحران اوکراین پاسخ داده و تاکید کرد که قصد ندارد از بررسی پذیرش کی‌یف در ناتو خودداری کند.

وی اضافه کرد که این پیشنهاد “یک مسیر جدی دیپلماتیک برای حرکت به جلو است، البته اگر روسیه این مسیر را انتخاب کند.”

روسیه همواره از تحرکات نظامی ناتو در منطقه اروپای شرقی و همچنین به رسمیت شناختن عضویت اوکراین در ناتو ابراز نگرانی کرده و آن را آغازی برای ایجاد پایگاه‌های نظامی این پیمان در نزدیکی مرزهای خود عنوان می‌کند.

تجمع نیروهای ارتش روسیه با بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در مرز با اوکراین، زنگ خطر حمله احتمالی به این کشور را در میان متحدان غربی و امریکایی کی‌یف به صدا درآورده است؛ این در حالی است که روسیه همواره این مسئله را رد کرده است.

امریکا در هفته گذشته سه محموله بزرگ نظامی را از طریق کشتی به اوکراین فرستاده که شامل موشک‌های جاولین و سلاح‌های زره‌شکن و صدها تُن مهمات و تجهیزات نظامی دیگر نیز می‌شود.

این درحالی است که چهار کشور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان بر تعهد به توافق آتش‌بس فعلی در اوکراین تاکید کردند. آنها بر حمایت از آتش‌بس “صرف نظر از اختلاف بر سر سایر مسائل” مرتبط با موافقت‌نامه ۲۰۱۵ مینسک ادامه خواهند داد.

دمیتری کوزاک، از مقام‌های این نشست گفت که مذاکرات هشت ساعته در پاریس آسان نبوده و از برقراری مذاکره دوباره در هفته‌های آینده در برلین خبر داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *