بازگشت هزاران باشنده حسکه سوریه پس از پایان جنگ با داعش

هزاران باشنده حسکه سوریه که بر اثر درگیری جنگجویان داعش و نیروهای دولتی سوریه آواره شده بودند دوباره به خانه‌های شان برگشتند.

حدود ۱۰ روز پیش گروه داعش بر زندان غویران در حسکه سوریه حمله کرده و تلاش داشتند که اعضای این گروه را آزاد کنند. براساس گزاش ها در این درگیری ها بیش ۳۳۰ تن کشته شده و حدود ۴۵ هزار نفر از این شهر آواره شدند.

باشندگان این شهر که از شدت جنگ بیجاشده بودند می گویند به دلیل جنگ شدید و نبود مواد غذایی مجبور شدند که خانه های شان را ترک کنند.

زندان غویران در شهر حسکه سوریه که گفته می‌شود بیش از ۷ هزار عضو داعش در آنجا نگهداری می‌شود.

هدف از این حمله آزادی زندانیان داعشی بود که پس از درگیری شدید با نیروهای دولتی سوریه قادر به آزادی آنان نشدند. گفته می‌شود، در این درگیری بیش از ۴۵ هزار باشنده حسکه آواره شدند.

حالا که کنترل زندان به دست نیروهای دموکراتیک سویه افتاده این آوارگان راه برگشت به خانه های شان را درپیش گرفته‌اند. اما قصه‌های دلخراشی از جریان درگیری چند روز پیش دارند.

یکی از باشنده‌های حسکه سوریه می‌گوید:

“جنگ شدیدی بود نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا تمام شب را بالای سرمان بمب می ریختند. به شما قسم می خورم که چند روز است بچه های مان می ترسند.”

یکی دیگر از آوارگان از اینکه به خانه های شان برمیگردند ابراز خرسندی می کند و می‌گوید:

“خدارا شکر که به خانه خود برمیگردیم؛ ازخدا صلح می خواهیم، خدا پشت و پناه مان باشد. پنج روز زیر گلوله و بمب گرفتار بودیم، نمی توانیم چیزی بگوییم خوشحالیم که زنده هستیم.”

باشنده دیگر این شهر می گوید هیچ ثباتی وجود ندارد درجنگ خانه های مان تلاشی شد وما مجبورشدیم فرار کنیم، آنها به خانه ها یورش بردند وهویت مردم را بررسی کردند، هیچ ثباتی در آنجا وجود ندارد هیچ.

حالا که زندان غویران به دست نیروهای سوری افتاده است این نیروها بررسی شان را در زندان آغاز کرده اند. به گفته مقام های امنیتی هنوز هم حدود ۶۰ تا ۹۰ عضو داعش پنهان شده است.

براساس گزاش ها در جریان این درگیری ۳۳۲ تن کشته شده که اکثریت شان اعضای داعش است. این درحالیست که با گذشت بیش از ۱۰ روز از این درگیری ها هنوزهم گفته می شود فضای ترس و وحشت در این شهرحاکم است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *