انتقال پول توسط بانک‌های بین المللی به افغانستان بدون ترس از امریکا

وزارت مالیهٔ امریکا روز گذشته چهارشنبه (۱۳ دلو) با نشر اعلامیه‌ای مجوز انتقال پول برای مقاصد بشردوستانه به افغانستان را صادر کرد.

در اعلامیه‌ این وزارت از نهادها و گروه‌های امدادی خواسته شده، بدون ترس از نقض تحریم‌ها علیه حکومت فعلی در افغانستان، به معلمان و کارکنان مراقبت‌های صحی در مؤسسات دولتی پول پرداخت کنند.

بریان نیلسن، معاون وزارت مالیهٔ امریکا در امور تروریسم و استخبارات مالی، در گفتگو با سازمان‌های کمک‌کننده غیر دولتی در مورد نحوه کمک‌ها و انتقال پول نقد برای اهدافی چون؛ انتقال مواد غذایی، حمایت از شفاخانه‌های دولتی،‌ پرداخت معاش معلمان سکتور عامه و بخش صحت،‌ حمایت از سیستم آبرسانی شهری، صحبت کرده است.

پیشتر نیز  وزارت خزانه‌داری امریکا در ماه‌های سپتامبر و دسامبر گذشته، مجوزهایی را برای معافیت از تحریم‌ها به هدف انتقال کمک به افغانستان صادر کرده بود.

این در حالی است که به گفته سازمان ملل متحد، بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان در معرض خطر گرسنگی شدید هستند و این در حالی است که نظام اقتصادی و صحی و زیرساخت‌های اجتماعی و خدماتی این کشور در حال فروپاشی است.

گفتنی است که این مجوزها برای انتقال پول به کشور در حالی از سوی واشنگتن صادر می‌شود که میلیاردها دالر ذخایر پولی افغانستان پس از تحولات اخیر در بانک‌های ایالات متحده منجمد شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *