نگرانی دوباره سازمان ملل از وضعیت بد بشری در افغانستان

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت این سازمان، وضعیت بشری در افغانستان را اضطراری و نگران‌کننده خواند.

در گزارش ۱۶ صفحه‌ای که از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تهیه و به شورای امنیت این سازمان فرستاده شده آمده، افغانستان درحال حاضر با چندین بحران روبه‌رو بوده و آمار نیازمندان درحال افزایش است. در بخشی از این گزارش که از سوی یوناما منتشر شده چنین گفته شده است:“وضعیت بشری در افغانستان خوب نیست، حکومت فعلی افغانستان نیز همه‌شمول نبوده و اینکه هیچ زنی در آن دیده نمی‌شود.از سویی هم، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری گفت، وضعیت بشری در افغانستان روزبه‌روز درحال بدترشدن است و آمار نیازمندان درحال افزایش، ظهر فرحان حق؛ معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: “آنتونیو گوترش دبیرکل گفته که در سال ۲۰۲۱ در افغانستان حدود ۱۸ اعشاریه ۵ میلیون تن به کمک‌های بشری نیاز داشتند، اما امسال شمار نیازمندان در داخل افغانستان به بیش از ۲۴ میلیون تن می‌رسد.

با این حال، بتازگی، وزارت مالیه امریکا در اعلامیه‌ای گفته، بانک‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه، بدون ترس از نقض تعزیرات امریکا، پول نقد را به افغانستان انتقال بدهند. دراین اعلامیه همچنین گفته شده، موسسات کمک‌رسانی در افغانستان نیز می‌توانند معاش معلمان و کارمندان صحی را پرداخت کنند.

با اینهمه، سازمان ملل درحالی از وخامت اوضاع بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده که براساس یک گزارش تحقیقی که از سوی نیویارک تایمز منتشر شده گفته شده، بیش از یک میلیون تن در پی بحران اقتصادی، افغانستان را ترک کرده‌ و به ایران مهاجرت کرده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *