نگرانی پاکستان از دست یافتن طالبان پاکستانی به تسلیحات باقی‌ماندهٔ ناتو در افغانستان

وزیر داخله پاکستان می‌گوید، طالبان پاکستانی به تسلیحات پیشرفته باقی مانده ناتو در افغانستان دست یافته است.

شیخ احمد رشید ادعا کرده، دهشت افگنان از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و پس از حمله به آن کشور پناه می برند. مقام های حکومتی اما این ادعا را رد کرده و می‌گویند، همه تجهیزات باقی مانده از نیروهای خارجی در داخل کشور محفوظ است، وزیر داخله پاکستان گفت: “با وجود تلاش حکومت، مذاکره با طالبان پاکستان موفق شدنی نیست، حال باید با آنان جنگ شود و بدون این راه دیگری وجود ندارد. شرایط پیشنهادی طالبان پاکستان برای حکومت این کشور قابل پذیرش نیست، اگر طالبان پاکستان قانون اساسی این کشور را بپذیرند، امکان مذاکره با آنان وجود خواهد داشت.مقام‌های حکومتی در کابل اما ادعای وزیر داخله پاکستان مبنی بر دستیابی طالبان پاکستانی بر تسلیحات نظامیان ناتو در افغانستان را رد می کند. به گفته آنان، حکومت به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان در مقابل کشورهای دیگر استفاده کنند.

در همین حال گروه بین المللی بحران در گزارش تازه در مورد روابط کابل و اسلام‎آباد گفته، پاکستان در افغانستان تحت کنترل حاکمان جدید با انتخاب‌های دشوار روبرو شده است. گروه بین المللی بحران همچنان گفته، به نظر می‌رسد، پس از به قدرت رسیدن حاکمان جدید افغانستان اهرم فشار اسلام آباد بر طالبان کاهش یافته است، در حالی که عوامل مزاحم تازه نیز ظهور کرده است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته هیئت بلندپایه پاکستانی به کابل آمد. باورها این است که دو طرف علاوه بر مسائل سیاسی و بهبود روابط دو جانبه روی نگرانی های مرزی هم گفتگو کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *