پنتاگون؛ انتحاری میدان هوایی کابل در ۴ سنبله، یک عملیات “پیچیده” نبوده است

وزارت دفاع آمریکا، عملیات انتحاری که در تاریخ ۴ سنبله (۲۶ اگست) در یکی از ورودی‌های میدان هوایی کابل، در جریان پروسه تخلیه و انتقال نیروهای امریکایی و همکاران‌شان از افغانستان صورت گرفت و منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ نفر از هموطنانمان و ۱۳ سرباز امریکایی شد، را یک عمیلات انتحاری نه چندان پیچیده خوانده است.

به گفته فرانک مکنزی، ژنرال ارشد آمریکا در خاورمیانه، تحقیقات گسترده پنتاگون نشان می‌دهد که عامل این رویداد یک بمبگذار انتحاری بوده که با استفاده از حدود ۹ کیلو مواد منفجره که با بولبرینگ‌ها ترکیب شده بوده، باعث این کشتار بی‌رحمانه شده است و در واقع یک عملیات “پیچیده”  انتحاری نبوده است.

گزارش‌های اولیه پس از این رخداد تلخ نشان می‌داد که جراحات وارده به قربانیان مشابه زخمی‌های ناشی از تیراندازی و برخورد مستقیم گلوله بر بدن افراد باشد، اما اکنون با تکمیل شدن تحقیقات مشخص شده که این آثار از برخورد ساچمه‌هایی به قطر ۵ میلی‌متر بر بدن قربانیان به وجود آمده است.

در ادامه گزارش آمده است که شدت جراحات وارده به قربانیان این حمله به حدی «فاجعه بار» بود که امکان جان به در بردن آنها تقریباً وجود نداشته است.

ژنرال مکنزی، در مورد تیراندازی بعد از حادثه هم گفته است که این اقدام از سوی نظامیان آمریکایی و بریتانیایی به نشانه هشدار صورت گرفته است.

به نقل از گزارش پنتاگون، عامل انتحاری با دور زدن پوسته‌های امنیتی ایجاد شده در اطراف میدان هوایی موفق به رساندن خود به منطقه شلوغ و پر ازدحام شده و مواد همراه خود را منفجر ساخته است.

مسئولیت این رویداد را گروه دولت اسلامی _ داعش شاخه خراسان برعهده گرفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *