سفر هیئت ۱۰ نفری حکومت به سویس برای گفتگو با مقام‌های‌ غربی

پس از اُسلو این‌بار جینوا میزبان هیئت حکومت جدید و نمایندگان کشورهای غربی است.

براساس گزارش‌ها این نشست از روز دوشنبه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد، قرار است هیئت حکومت افغانستان با مقام‌های سویس، کشورهای اروپایی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پشت درهای بسته در مورد کمک‌های بشر دوستانه، حفاظت از غیر نظامیان و دسترسی مردم به خدمات صحی گفتگو کنند. در همین حال وزارت خارجه سویس گفته حضور حاکمان جدید افغانستان در آن کشور به معنی به رسمیت شناختن آنها نیست، در

متن اعلامیه وزارت خارجه سویس آمده است: “وزارت خارجه تأیید می‌کند که هیئت گروه طالبان به دعوت یک سازمان غیردولتی در جینوا به دنبال بهبود رعایت موازین و اصول بشردوستانه است، حضور آنها در سویس مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست.” با این حال نهاد صدای جینوا در اعلامیه‌ای گفته در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون تن در افغانستان با گرسنگی روبرواند و ۹۷ درصد مردم هم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در اعلامیه‌ آمده، هدف از این گفتگوها ارسال کمک‌های بشری بدون موانع برای افغانستان است. در کنار وضعیت بشری، مسائل حقوق بشری هم یکی از موضوعات مورد بحث نشست حاکمان جدید با کشورهای غربی است. با این حال قرار است کشورهای همسایه افغانستان هم سومین نشست‌اش را در مورد افغانستان در ماه آینده میلادی برگزار کند.

وانگ یو، وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود گفته، کشورش درحال آمادگی برای برگزاری این نشست است. با این حال کابل می‌گوید، از نشست‌هایی که همکاری با افغان‌ها و برقراری ارتباط دیپلماتیک با حکومت جدید باشد استقبال می کند.

در هفته‌های گذشته این دومین سفر هیئت کابل به کشورهای اروپایی است، این در حالی است که پیشتر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفته بود، احساس می‌کنند که حکومت جدید به هدف به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعۀ بین المللی نزدیک‌تر می‌شود. تاکنون اما هیچ کشوری حکومت جدید افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *