برجام و اوکراین؛ دو جبهه که امریکا در آن درگیر است

جابجایی اس۴۰۰ روسی، در مرز بلاروس و اوکراین، زنگ خطر برای کی‌یف، به بهانه رزمایش نظامی، روسیه می‌گوید، این تنها یک رزمایش نظامی بود و هیچ هدفی پشت آن وجود ندارد، پنتاگون اما اینگونه فکر نمی‌کند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، مسکو هنوز هم به استقرار نیروهای بیشتر در مرز خود با اوکراین ادامه می‌دهد. او می‌‎گوید، امریکا در ۲۴ ساعت گذشته، شاهد انتقال توانایی‌های بیشتر نظامی از سایر نقاط به مرز روسیه با اوکراین بوده است، مسأله که او هشدار داد، اگر وضعیت اینگونه ادامه یابد، امریکا نیز ده‌ها هزار نیرو در اروپا دارد، جان کربی؛ سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت:” تعداد کمی از نیروهای ما در واقع در حال استقرار مجدد در داخل اروپا هستند، اجازه دهید به شما یادآوری کنم که ما هنوز هم ۸۰۰۰۰ سرباز دیگر در اروپا داریم. ” پیشنهاد امریکا برای کاهش‌ تنش‌ها اما کاهش نیروهای روسی از مرزهای اوکراین است، کربی گفت، مسکو می‌تواند با کاهش نیروهایش، ثبات در منطقه را برگرداند و تنش‌ها را کاهش داد.

از سویی هم نماینده روسیه در امریکا می‌گوید، هدف امریکا ضربه زدن به روسیه است و نگاه کاخ سفید، نگاه ضد روسی است، آناتولی آنتونوف؛ سفیر روسیه در امریکا افزود:

” رقابت شدید بین سناتورها و نمایندگان کنگره امریکا وجود دارد که چه کسی حاضر است به روسیه ضربه شدیدی بزند تا تحریم‌های را پیشنهاد کند که به اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور ما آسیب جدی وارد کند. ” فشار و وارد کردن ضربه شدید به روسیه، یک روی سکه است، طرف دیگر سکه درگیری واشنگتن با تهران بر سرِ مسأله برجام است. در جبهه دیگر، امریکا به ایران فشار آورده که فقط چند هفته فرصت برای احیای برجام باقی مانده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، گفتگو با ایران در زمینه بازگشت متقابل به برجام به نقطه عاجلی رسیده است، جن ساکی می‌گوید:“توافقی که نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها را برطرف می‌کند در دیدرس است، اما اگر در هفته‌های آینده توافق نشود، پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام را برای ما غیرممکن خواهد کرد.”

با اینحال، این اولین‌بار نیست که امریکا می‌گوید، فقط چند هفته برای احیای برجام وقت است، پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز هشدار داده بود، که فرصت اندک است.

از سوی‌هم، گزارش شد که پادشاه عربستان در تماسی تلفنی با جو بایدن گفته، عربستان از تلاش‌های امریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *