کابل – آمادگی‌های برای سرشماری دقیق نفوس افغانستان

با اینکه آمارگیری نفوس در کشورهای مختلف از جمله موضوعات بسیار مهم به شمار می‌رود، در افغانستان اما تا هنوز آمار دقیق از جمعیت شهروندان کشور وجود ندارد، و اغلبأ در تحقیقات و برنامه‌های انکشافی و ملی به آمار و ارقام تخمینی استناد می‌شود. حالا اما سران حکومت بر اجرای این هم تأکید کرده و مدعی اند که بدون روی دست داشتن یک آمار دقیق از اتباع کشور نمی‌توان برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دقیق تدوین کرد.

اداره ملی احصاییه نیز از آغاز سرشماری دقیق در آینده نزدیک سخن زده و آن را بسته به توزیع شناسنامه های الکترونیکی می‌دانند. سخنگوی این اداره می‌گوید پس از روی کار آمدن حکومت جدید نزدیک به یک میلیون شهروند شناسنامه الکترونیکی توزیع کرده که  پس از تکمیل شدن این پروسه آمار گیری جمعیت شهروندان کشور آغاز خواهد شد.

با این حال آگاهان امور و شهروندان نیز با استقبال از این اقدام بر اجرای دقیق این پروسه تأکید کرده و مدعی‌اند که با سرشماری دقیق و در نظر گرفتن تغیرات بوجود آمده، مسئولین می‌توانند به صورت درست پلان های انکشافی شان را عملی کنند.

براساس گزارشها، با توجه به مهاجرت‌های که از افغانستان صورت گرفته دست کم نزدیک به ۶ میلیون شهروندان کشور خارج از کشور به سر می‌برند.

این در حالی است که تا کنون هیچ گونه آمار دقیق از نفوس شهروندان کشور به دست نیست و بربنیاد تخمین‌ها نفوس فعلی افغانستان نزدیک به ۴۰ میلیون تخمین شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *