خوشبینی امریکا از اجماع جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان

تام وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گوید، با آنکه برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تلاش‌های جدی صورت نگرفته، اما با آنهم اجماع دلگرم کننده بین‌المللی وجود دارد. او اما از وضعیت بشری و افزایش عملیات‌های مسلحانه در بهار پیشرو ابراز نگرانی کرد.

همزمان با این انگلیس و سازمان ملل متحد اعلام کردند، که در ماه آینده نشستی را در مورد  جمع آوری کمک‌های بشری به افغانستان برگزار می کند.

توماس وست در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، رویکرد امریکا تعامل با طالبان و اصلاح پالیسی آنها است. او می‌گوید، هرچند تلاش‌های جدی برای تشکیل دولت فراگیر صورت نگرفته اما اجماع دلگرم کننده بین المللی در این مورد وجود دارد.

به گفته او، اگر حاکمان جدید افغانستان تن به تشکیل دولت فراگیر ندهند، اشتباه ۲۰۰۱ امریکا را مرتکب خواهند شد که در بن آنها از قدرت دور نگهداشته شدند.

توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان:

“من یک اجماع دلگرم ‌کننده و قابل توجه در جامعه بین‌المللی، هم بین غرب و هم بین قدرت‌های بزرگ منطقه، برای دیدن غنای جامعه در رهبری افغانستان پیدا می‌کنم.”

توماس وست گفت، درحال حاضر اولویت فوری امریکا در مورد افغانستان رسیدگی معنی‌دار به بحران‌های اقتصادی و بشری است.

نگرانی دیگر او اما وضعیت امنیتی در بهار پیشرو است. می‌گوید، حملات مسلحانه در بهار پیشرو ممکن افزایش یابد.

توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان:

“ما آرزوی دیدن و حمایت از یک کشور صلح‌آمیز را داریم که دیگر هرگز پناهگاه تروریست‌هایی نباشد که ایالات متحده، متحدان ما یا دیگران را تهدید می‌کنند و حقوق همه مردم آن حفظ شود.

همزمان با این نگرانی‌ها از وضعیت بشری در افغانستان بریتانیا اعلام کرد در ماه آینده میلادی نشستی را با سازمان ملل متحد در مورد جمع آوری کمک‍‌های بین‌المللی برای افغانستان میزبانی می‌کند.

انتظار می‌رود در این نشست ۴٫۴ میلیارد دالر کمک مالی که پیشتر سازمان ملل برای رسیدگی به نیازمندان افغان فراخوان داده بود، جمع آوری شود.

لیز تراس؛ وزیر خارجهٔ انگلیس:

“بریتانیا مصمم است تا تلاش‌های جهانی را در عرصهٔ جذب کمک‌ها برای افغانستان رهبری کند. ما متحدین بینالمللی خود را کنار هم خواهیم آورد.”

با این حال، کیلومترها دور تر از وانشگتن در دوحه میز مذاکره گرم است. مذاکرات نمایندگان اتحادیه اروپا با هیئت کابل. توماس نیکولسن پس از این دیدار گفت، نمایندگان حکومت جدید تعهد کردند که تمام مکاتب و دانشگاه ها از سال‌نو تعلیمی به روی دانشجوان دختر و پسر باز می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *