عقب‌نشینی نظامیان روسی از مرزهای اوکراین؛ بایدن می‌گوید، باور ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از بازگشت شماری از نیروهای روسیه از مرز اوکراین خبر داد. او گفته که به‌دنبال جنگ نیست اما به نگرانی‌های امنیتی شان از سوی کشورهای غربی پاسخ قناعت بخش دریافت نکرده است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا اما می‌گوید، به سخنان پوتین مبنی بر عقب نشینی شماری از نیروهایش از نزدیکی مرز اوکراین باور نمی کند. او گفته، احتمال حمله روسیه بر اوکراین وجود دارد و امریکا نیز برای پاسخ به این حمله آمادگی دارد.

بایدن همچنین هشدار داد، که در صورت آغاز جنگ تلفات انسانی و هزینه سنگینی اقتصادی برای روسیه درپی خواهد داشت.

از طرفی تنش‌ها بر سر اوکراین باعث شد که کی‌یف و مسکو اخیرا میزبان رهبران کشورهای اروپایی به هدف کاهش تنش‌ها باشد. در تازه ترین مورد اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان به  مسکو رفت و در دور این میز با پوتین دیدار کرد.

پس از این دیدارها سران دو کشور در نشست خبری مشترک حضور یافت و دیدگاه های شان را پیرامون بحران اوکراین با خبرنگاران شریک ساختند. ولادیمیر پوتین می‌گوید، به‌دنبال جنگ نیست اما از اینکه کشورهای غربی به پیشنهادات روسیه پاسخ قناعت بخش نداده انتقاد می کند.

پوتین دراین نشست همچنان گفت که روسیه فیصله کرده که شماری از نیروهایش را از مرز اوکراین برگرداند.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه:

“آیا ما به‌دنبال جنگ ایم یا نه؟ البته که نه؛ به همین دلیل است که پیشنهاد مذاکره در این مورد را ارائه کردیم؛ اما ناتو نتوانسته تاکنون به نگرانی امنیتی مان پاسخ دهد.”

رئیس جمهور روسیه پیوستن اوکراین به ناتو و گسترش نیروهای ناتو در شرق اروپا را نگران کننده و غیرقابل قبول خوانده است.

پس از اظهارات پوتین، جو بایدن رییس جمهور امریکا با اندکی نرمش گفت، حمله روسیه بر اوکراین همچنان از احتمالات موجود است. بایدن گفت حمله روسیه بر اوکراین بهای سنگین اقتصادی برای روسیه درپی خواهد داشت.

جو بایدن؛ رئیس جمهور امریکا:

“بازگشت نیروهای روس به پایگاه هایشان اتفاق خوبی خواهد بود اما، ما هنوز نمی توانیم این موضوع را تایید کنیم؛ از دید ما هنوزهم حضور نیروهای روسی در مرز اوکراین یک تهدید است. درصورت حمله روسیه براوکراین امریکا آماده پاسخ قاطع به مسکو است.”

آنطرف، نخست وزیر آلمان نیز حضور نیروهای روس را در مرز اوکرین یک تهدید می خواند.

اولاف شولتز؛ نخست وزیر آلمان:

“هنوز راه دیپلماتیک بازاست، امنیت اروپا تنها در همراهی با روسیه به دست می آید نه علیه روسیه.”

حالا که حمله روسیه بر اوکراین تا حدی منتفی به نظر می‌رسد وزیران دفاع امریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس در مورد وضع هزینه‌های سنگین برای افزایش اقدامات تش‌زا از سوی روسیه گفتگو کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *